Aihe: Hitlantisko maailman reiluin bändisivusto?
1
Noku
07.05.2010 11:03:59 (muokattu 07.05.2010 14:14:53)
Aika rohkeilla otsikoilla pojat pelaa:

http://www.kauppalehti.fi/5/i/yrity … /12730785652620&industry=&=

Ja lisäksi kirjoittavat "Englannissa tehdyn tutkimuksen mukaan Hitlantis.com on maailman reiluin bändisivusto", vaikka Hitlantis ei ollut koko tutkimuksessa mukana

http://www.informationisbeautiful.n … arn-online/comment-page-2/#comments

Mutta helppopa tässä on tutkia Hitlantista samojen kriteerien mukaan. Jotta vertailu olisi reilu niin lasketaanpas kuinka monta soittokertaa bändi Hitlantiksessa tarvitsisi, kun he itseään Indie musiikin Spotifyksi meinaavat. Ainoastaan maksettujen biisien tarkastelu ei olisi reilua, koska mikään muu sivusto tutkimuksessa ei perustunut vapaaehtoiseen maksuun (näin olen ainakin ymmärtänyt?).

Oletetaanpa että Nine Inch Nails tulisi palveluun ja fanit maksaisivat vapaaehtoisesti Hitlantiksessa yhtämieluusti kuin bändin kotisivuilla, joilla parempi laatuisesta latauksesta voi vapaaehtoisesti maksaa. Trent setä kertoi joskus haastattelussaan että 18% faneista maksoi parempi laatuisesta digitaalisesta musiikista.

Kuuntelu kerrat = (1160€ + 5€ (Hitlantiksen kk maksu)) / (0,18 * 0,45€) = n. 14 383

Toisaalta tämä on yltiö optimistinen arvio, etenkin kun puhutaan maailmankartalle pyrkivistä indie artisteista. Tarkastellaan sen sijaan Violaa joka näyttäisi olevan palvelussa toisiksi suosituin mutta on myynyt enemmän biisejä kuin Veljekset Perse.

Kuuntelu kerrat = (1160€ + 5€) / (8 (myydyt biisit) / 5909 (soitto kerrat)) * 0,45€) = n. 1 912 218 eli jäädään kakkoseksi Last.fm:stä.

Toisaalta artisti maksaa bisnessmallin vuoksi kukaan ei ole vielä jäänyt voitolle Hitlantiksessa. PR-kikastahan tuossa tiedotteessa oli kysymys mutta ei muusikkoja pitäisi tuolla tavalla aliarvioida, ollaan hyvin perillä siitä missä mennään. Toisaalta ehkä tiedotetta ei suunnattukaan muusikoille vaan jollekin muulle taholle, mene ja tiedä. Kaikkea hyväähän tässä suomalaiselle startupille toivoisi, herää vain kysymys, että onko artisteja kuunneltu tarpeeksi kehitystyössä vai onko kuunneltu vain ne mieluisat kommentit tai sijoittajien vaateita? Ensimmäisen vuoden tavoitteet 250 000 bändistä ja 2 500 000 käyttäjästä on myöskin tiputettu jo lukuihin 125 000 bändiä ja 1 250 000 käyttäjään. Mikä Hitlantiksen pelastaisi?

P.S: Seurailen myös muita musiikinalan startuppeja, jotka Suomesta ponnistaa, kuten GigsWiziä ja Steam Republicia. Jos joku pystyisi tippaamaan lisää seurattavaa niin suuri kiitos.
"Face Your Fears, Live Your Dreams"
Sergei Fallinen
07.05.2010 11:53:15
hieman epätoivonen ja -ammattimainen vaikutelma tulee tosta hitlantiksen markkinnoinnista kyl...
Hitlantiksen promoäijä
09.08.2010 17:15:15

Sergei äläs nyt, epätoivoinen?

Meillä on kyllä itse asiassa aika hauskaa täällä.

Mä ajattelin ilmoittautua tänne(kin) -tulin parille palstalle jo tänne muusikoiden.netiin- kun huomasin että täällä sentään keskustellaan tai on keskusteltu tästä meidän projektista.
Mulla on riittävät tiedot Hitlantiksen sekä teknisestä että kaupallisesta kehittämisestä, niin voin käydä täällä vaihtamassa näkemyksiä tän kriittisen yleisön kanssa. Jos sopii, tarkoitan.

Nokulle mä sanoisin, että meillä ei ole tarkoitus, eikä haluta musiikintekijöitä aliarvioida. Ei ole varaa.

Artisteja on kuunneltu, palautetta me saadaan koko ajan (ideoita saitin toiminnallisuuksiksi tai risuja siitä sun tästä)
Ja artisteja kuullaan jatkossa koko ajan tiiviimmin. Me kutsutaan Hitlantiksen käyttäjäartisteja aina silloin tällöin kommentoimaan tulevia steppejä.

Meidän mahdollinen onnistuminen on siis kiinni artisteista. Jos osa internetissä olevista musiikintekijöistä pitää meidän perusideasta ja tulee mukaan, niiden luoma kiinnostava sisältö houkuttaa ihmisiä jotka pitävät uudesta musiikista. Jotkut pitävät tuosta pelimäisestä sisällön esittämisestä, jotkut eivät.
Jossain vaiheessa ihmiset huomaavat, että musiikin lisäksi palvelusta löytää myös muita ihmisiä joilla on sama musiikkimaku. Ja jossain vaiheessa saavutetaan kriittinen massa ja palvelu lähtee leviämään viraalisti. Mikähän se kriittinen massa olisi, onko vihjeitä? ;-)

Kokonaisprojektista vielä; tällasen palvelun kehittäminen maksaa, ja esim. tähänastisia kehityskustannuksia ei ikinä voi saada Suomesta takaisin. (tai siihen menis 40-60 vuotta mikä on internetissä pitkä aika)
Koko projekti onnistuu vain, mikäli bändimäärä saadaan kohtuullisessa ajassa tonne 200 tuhannen paikkeille, ja vastaavasti kuuntelijoita pitää olla n. 10-kertainen määrä.
Jos puhutaan 1. vuodesta, voidaan tietysti kysyä, milloin se alkoi. Nyt mä voisin sanoa että meidän kehittäjien laskenta alkoi, kun 1. viraliinen versio julkaistiin, eli 28.5.2010 ;-)
Aiemminhan meillä oli vain keskentekoisia betoja, joilla kerättiin käyttäjäpalautetta.

Eli vakavissaan pyritään kansainvälistymiseen ja todella laajaan käyttäjäkuntaan ja sen takia nuo ilmoitetut kasvutavoitteet ovat oikeassa suuruusluokassa. 250 tuhatta on ihan hyvä tavoite. Miten kasvu ja leviäminen oikeasti tehdään .... no sanotaan vaikka että ymmärrämme siitä jotain, tiedämme että se ei ole aivan helppoa, ja pureskelemme pähkinää kiivaasti.

Mä voisin Noku palata noihin sun kuuntelukerta-liikevaihto-arvioihin erikseen, en oikein ensilukemalta vielä hahmottanut noita tarkasteluja.

PR ei ole mun alue. Siitä vain sen verran, että kokonaisprojektin kannalta isot otsikot ovat taktisesti tarpeellisia, kun pyrkii isoksi. Kukaan ei etsi meitä ja tule toimistollemme tarjoamaan rahaa tuotekehitykseen ja kansainvälistymiseen jos me ollaan keskenämme hissukseen. Isoilla otsikoilla ei tietenkään voi kommunikoida musiikkiskenen ja muusikoiden kanssa.
Hitlantiksen promoäijä
03.09.2010 13:36:40 (muokattu 03.09.2010 14:53:22)

Tere kaikki. Tiedoksi: viilattiin saittia ja uskon että saatiin sitä jouhevammaksi. Vilkaiskaa, kommentoikaa jos ehditte.

Mod.huom.

Monien ketjujen vuoksi jatkukoon ensin avatussa:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=2&t=184168
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)