[ MUUSIKOIDEN.NET ]

06.10.2010: Rumpaleille!!!! Syncopation opuksen me...


Terve.

Tässä patenttitoimiston hyväksyntää odottaen, voin jo jakaa tämän suuren keksinnön kanssanne.

"Tietyssä" mielentilassa minulle tulee mieleeni seuraava harjoitus.

Aiheeni metodi on syncopation kirjan ns. jatko-osa, "LEFTRIGHThuman method", joka ilmestyy aivoihini lähes 99%:sesti

Ennen varsinaista harjoitusta, kerrottaneen,että, vasen kätesi on persoona 1 ja oikea kätesi on persoona 2.

Eli eteenpäin ja aloitetaan kyseinen harjoitus:

Alkuun, otetaan pohjaksi 16-osanuotti singlestrokeroll vuorokäsin.

Aloitetaan rolli RLRL ghost nuotteina ja nyt astuu itse "LEFTRIGHThuman method" kuvaan, joka on alla oleva:

Otetaan kuvitteellinen tilanne arkielämästä esim. asiakkaan ja myyjän erimielisyydet kassalla, naapurien hillityistä grillijuhlista kehkeytyvä joukkotappelu tai eroottinen retki erotiikan maille... tai..aivan mikä vaan.

ELI

Aloitetaan ghostnoteroll, jatketaan tovi(10-15s?) kunnes esim. Right eli oikeakäsi(persoona 1)aloittaa puheen sanomalla naapurilleen esim:, "Morjens ", tällöin R:n puheen avaus pitäisi mallintaa oikean käden aksenttina (ja/tai kahtena) ja jatkaa rollia.

Tietysti, sosiaalinen naapuri tervehtii myös aksentilla ja-tai kahtena.
L= (mallinnos vasemmalle kädelle)vastaa aksentilla, ja rolli jatkuu.

Tähän R jatkaa mahdollisesti näin," Vittu mikä päivä", ja mallinnuksena Aksentoidaan em. puhetta Oikealla esim 3-4iskua vasemmalla eri 1-16-osa nuottien paikkoja vaihdellen)(. (Tästedes puhutaan vain R:stä ja L:stä, jos joku ei ymmrrä, lukekoon aloitustekstin uudelleen ja uudelleen...)

L kysyy vaikka että, "noh mikäs ukkoa noin vituttaa?".
Ja tämä tietysti aksentoidaan vasemmalla, progressiivisesti aksentteja lisäillen.

Ja tästä vasta alkaa varsinainen koitos. Kuvittele mihin kahden rajanaapurin
sanailu voisi johtaa, tai mistä keskusteltiin ennen mahdollista sanaharkkaa.
Anna mielesi laukata ja keksi vuoropuhelua naapurien välille progressiivisesti, jotka voivat johtaa suuren kiistelyn(lue paljon aksentteja) sovintoon ja jne.

Lopputuloksena ainakin hieman reippaammalla teemalla ja mielialalla hauska ja toivottavasti myös teknisesti edesauttava harjoitus.

Yllämainittu harjoitus pitää myös kokeilla 1/8, 1/16-trioleina, jne.



ESIMERKKI 2:

Otetaan pohjaksi jazz-ride pattern, HIHAT 2 ja 4.

Nyt L on vasen käsi ja R:on oikea jalka. Mitään ghost-nuotteja ei käytetä.
L ja R ovat iskuja, 1/4, 1/8,1 tai16-osia oman mielen mukaan.
Seuraava harjoitus sopii jazz-independenceen.

L aloittaa keskustelun myyjän kanssa rikkoutuneesta ruohonleikkurista,
jossa takuuasoista tulee erimielisyykdiä..

L sanoo esim. tämä ei käynnosty.
R vastaa, "no mikäs perkele siihen tuli".

Ja tästä voi "keskustelu jatkua, joko kiivaammin tai rauhallisemmin.
Kuitenkin jokainen ajatus aksentoidaan , kummalta se sitten tuleekin.

Em. tapauksessa oli vain 2 henkilöä. Nyt Tarinassa on 4 henkilöä.

Jazz-ride pattern, 2?4 Hihatilla.

Ollaan tässä tapauksessa torilla. Jolloin näiden R:n ja L:n lisäksi HIHAT ja Ride ovat ns. muuta torikansaa.

R ottaa puheeksi kaverilleen toria koskevia asioita.
L vastaa oman mielensä mukaan jne.(sijoittele iskut 2:n tahdin sisälle)
Josta kehkeytyy sanailu tms.
Tässä vaiheessa tämä niinkutsuttuu"muu torikansa"osallistuu keskusteluun.
Tyylliin, ohikulkija ei voi olla puuttumatta L:n ja R:n sanailuun.
Hän olkoon HIHAT.
Ja samoin käy ohikulkija no:2:llekin.

R:n ja L:n aikansa sanailtua ja progressiivisesti iskujen lukumäärää ja melodiaa kasvattaneena, kansa puuttuu peliin.

Hihat tekee iskun/aksentin jonnekin muualle kuin turvalliseen kakkosneloseen.
R ja L saattavat hämmentyä ja rauhoittua.(jolloin jäljellee jää jazz-ride pattern).
Kunnes HIHAT Avautuu R:lle torin puolesta.
R menee hämilleen ja lähtee töihin.(jää jazz-ride pattern)
Ride kuitenkin kuuli HIHATIN avautumisen, ja he aloittivat keskustelun.

Aksentoi RIDEEN variaatioita 1-1/6-osa nuoteilla.
Ja HIHAT vastaa samaa tekniikkaa käyttäen.
Voit kokeilla HH:ta ja RIDE:ä eri osille ja tutustua esim.1/4 pulssin kehittämiseen.
Tai treenata neljäsosatrioleija jaloille, käsien pitäessä pulssia timessä.
Esim. 4:n-tahdin fraasi, jossa hh sekä bd soittaisivat (melodiaa)"keskustelua"

Kunnes sanasota leviää, ja olette kaikki neljä samassa kiistassa iskuja viljellen. Mutta jotta tästä kaaoksesta selvitään, tarvitaan, 5:s raaja. Eli tässä tapauksessa aivot.joilla on velvollisuus muistaa ja säilyttää aloitettu tempo, sekä kahden tahdin fraasi..


Pointti:
Timen pitäminen stabiilina jollain raajalla,tai omaksumaan time luuytimeen sekä independencen kehittäminen.



Em.harjoitusta voit kehittää tekemällä pikku, -ja isotomista lisää keskustelijoita.
Jolloin settimotoriikkakin saa harjoitusta.

Voit myös laajentaa harjoitusta oman mielikuvituksesi mukaan.
Esim: Ajatellaan 2:n-tahdin mittaisia fraaseja1/16-osilla in 4/4.
Mahdollisesti doublestrokeroll hh:n ja snaren välillä.Bassarin pommeja tai jopa tuplaiskuja. Kuitenkin niin että mikään raaja ei lyö samanaikaisesti.
Tuosta löydät tuhansia mahdollisuuksia esim. huijata kuulijaa hukkaamaan tutun ja turvallisen 4:s osa pulssin. Vaikka käyttämällä 1/16-osatriolin taukoja, erikohdista aloitettuja rudimentteja, sekä näiden kombinaatioita. yms.


Muokattu 21.7.2010 / 10.8.2010

Kirjoittanut Ruutikallo 22.04.2008

Copyright ©1999-2024, Muusikoiden.net. Kaikki oikeudet pidätetään.