Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:kanka
Alue:Musiikkibisnes
Aihe:Omakustanteen tallennuslupa
Aika:11.03.2010 17:24
Kiitoksia kovasti vastauksesta!
 
Tuottajan pitää olla joku "oikeudellinen yksikkö" elikkäs henkilö tai yritys. Bändi sinänsä ei voi olla tuottaja. On kuitenkin mahdollista tehdä yhteistuotantoja. Itse muistan ainakin tehneeni yhden semmoisen. Siinä oli kaksi yksityishenkilöä. Siitä tehtiin ilmoitus Gramexiin.
 
Käytännössä: voi mennä vähän hankalaksi jos tuottajia on kovin monta. Ehkä olisi selkeämpää sopia että tuottaja on yksi henkilö. Hän sitten hankkii Gramexista itselleen tuottajatunnuksen, ja on sen äänitteen taloudellinen tuottaja.
 
Mutta jos haluat vielä selvittää yhteistuotannon mahdollisutta niin kysy toki suoraan Gramexista; soita sinne: "Voiko tehdä viiden henkilön yhteistuotannon? Jos voi, niin millainen sopimuspaperi pitää tehdä? saako valmiin pohjan teidän nettisivuilta? Saammeko kaikille omat tuottajatunnukset, kiitos." Kyllä ne varmaan mielellään neuvoo.

 
Näin ajattelinkin, että helpoiten asia järjestyy jos tuottajia on yksi. Mua vaan hämää tuo Teoston sivuilla lukeva:
Jos julkaiset omaa musiikkiasi levyllä, sinut voidaan halutessasi vapauttaa normaalisti perittävistä tallennuskorvauksista.
Maksuttoman tallennusluvan saaminen edellyttää että:
1. Tuottaja ja tekijä(t) ovat sataprosenttisesti samat...

Näin ollen jos minä yksin olen tuottaja ja Teostoon merkityissä kappaleiden tekijätiedoissa on koko bändi, niin onnistuneeko homma..?
 
Mikä tuo tuottajatunnus siis on? Kävin rekisteröitymässä NCB:n palveluun, josta pystyy tallenneluvan hakemaan https://www.ncb.dk/E2EWeb/WebEpLogin.faces , mutta tuo ei ilmeisesti vielä riitä?
 
No ei varmaan oo "pakko", mutta kyllä kaikilla noilla merkinnöillä on pointti. Esim. ne tekijätiedot siihen merkitään siksi, että selviää kuka/ketkä on säveltäjä, sanoittaja ja sovittaja (d'uh!). Eli palaan tässä vähän siihen alkuperäiseen pointtiini: jos näillä asioilla ei ole teille mitään väliä, niin miksi sitten koko oikea julkaisu, eikä vaan demo ..? Mutta siis: en minä tiiä onko pakko, mutta nuin ne yleensä tehdään niikö tuossa oppaassa sanotaan. Miksi ette tekisi niin, jos levyn julkaisette?
 
Siis on näillä tietenkin väliä, ja tiedot on yksityiskohtaisesti ilmoitettu Teostoon teosilmoituksilla. Pahvitaskuun pakattavan EP:n kansiin vaan tuntuu melko mahdottomalta painaa erikseen kuuden biisin tietoja, kun melkein kaikissa kappaleissa on viisi tekijää. Useimmissa levyissä, joita omasta hyllystäni löytyy, lukee vain yksinkertaisesti "all music by _bändin nimi tähän_" tms. Onko tämä sitten Teostolle ok, sitä mietin..?
 
Lopuksi, yleiskommenttina: älä pelkää puhelimen käyttöä. Soita Teostoon/Gramexiin/ÄKT:hen ja kysy neuvoa.
 
Näinhän mun kait pitää toimia. :-)
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=2&t=188763