Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Jabe
Alue:Musiikkibisnes
Aihe:Omakustanteen tallennuslupa
Aika:11.03.2010 14:56   (muokattu 11.03.2010 15:10)
Kyllä ne viralliset setit sinne laitetaan kun kerta Teoston asiakkaita ollaan, mutta olen vain pihalla, että mitä sinne nyt oikeasti täytyy laittaa. Olen kyllä kahlannut nuo sun linkkisi läpi ja koulussakin on teostoasiat opetettu, tämä nyt vain on tällaista hapuilua. Eikai tässä muu auta, kuin täyttää lomakkeet ja katsoa tuleeko bumerangina takaisin.
 
Ok, koitan jeesata. Katsotaas.
 
Silti ilmeisesti joku tuottaja pitää äänitteellä olla. Jep, näin on.
 
Tuleeko tuottajaksi siis merkitä koko bändi vai joku yksityishenkilö?
Tuottajan pitää olla joku "oikeudellinen yksikkö" elikkäs henkilö tai yritys. Bändi sinänsä ei voi olla tuottaja. On kuitenkin mahdollista tehdä yhteistuotantoja. Itse muistan ainakin tehneeni yhden semmoisen. Siinä oli kaksi yksityishenkilöä. Siitä tehtiin ilmoitus Gramexiin.
 
Käytännössä: voi mennä vähän hankalaksi jos tuottajia on kovin monta. Ehkä olisi selkeämpää sopia että tuottaja on yksi henkilö. Hän sitten hankkii Gramexista itselleen tuottajatunnuksen, ja on sen äänitteen taloudellinen tuottaja.
 
Mutta jos haluat vielä selvittää yhteistuotannon mahdollisutta niin kysy toki suoraan Gramexista; soita sinne: "Voiko tehdä viiden henkilön yhteistuotannon? Jos voi, niin millainen sopimuspaperi pitää tehdä? saako valmiin pohjan teidän nettisivuilta? Saammeko kaikille omat tuottajatunnukset, kiitos." Kyllä ne varmaan mielellään neuvoo.
 
Entä tuo (äänitteen tunnus) Voiko tuon siis keksiä tässä tapauksessa itse päästään?
 
Kyllä voit itte keksiä. Mutta joku logiikka siihen. Elikkäs joku tunnus, ja sitten juokseva numerointi. Esim. mun eka omakustannesinkku tais olla Jabelius01, toinen Jabelius 02 jne.
 
Levyyn tulevat merkinnät:
 
Teoston sivujen mukaan siellä pitäisi olla Teosto ja NCB logot, tuottajan tiedot ja "all rights reserved" -teksti. Näiden lisäksi pitäisi olla raitojen kestot ja yksityiskohtaiset tekijätiedot biisikohtaisesti..? Olen katsellut kymmeniä levyjä läpi, ja harvoista on löytynyt muuta, kuin "all music by.." tms. teksti, eikä raitojen kestojakaan ole kaikkiin merkitty. Joten onko nuo Teoston ohjeet enemmänkin sellaisia ohjeita, kuin välttämättömiä pakkoja?

 
No ei varmaan oo "pakko", mutta kyllä kaikilla noilla merkinnöillä on pointti. Esim. ne tekijätiedot siihen merkitään siksi, että selviää kuka/ketkä on säveltäjä, sanoittaja ja sovittaja (d'uh!). Eli palaan tässä vähän siihen alkuperäiseen pointtiini: jos näillä asioilla ei ole teille mitään väliä, niin miksi sitten koko oikea julkaisu, eikä vaan demo ..? Mutta siis: en minä tiiä onko pakko, mutta nuin ne yleensä tehdään niikö tuossa oppaassa sanotaan. Miksi ette tekisi niin, jos levyn julkaisette?
 
Entä ISRC-koodit, eikai niitäkin ole pakko hankkia tällaisessa hommassa, kun ei nuo biisit kuitenkaan tule missään soimaan..?
Tähän en osaa taaskaan vastata että "onko pakko", en tiedä. Tuskinpa. Kyllä sen varmaan voi julkaista ilman ISRC-koodiakin. Kysy Gramexista (tai ÄKT:sta), jos haluat varman vastauksen.
 
Lopuksi, yleiskommenttina: älä pelkää puhelimen käyttöä. Soita Teostoon/Gramexiin/ÄKT:hen ja kysy neuvoa.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=2&t=188763