Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: "Rääkyminen"
1 2 3 4 556 57 58 59 6063 64 65 66 67
Exhausted
24.08.2010 12:43:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hengitystä kannattaa treenata, siinä kehittyy ajan myötä yllättävästi. Yksi hyvä treeni on että suhisee ilmaa pihalle kohtuullisen voimakkaasti niin kauan kuin jaksaa, ja sitten vetää ilmaa sisään. Lisää ohjeita löytää youtubesta ja googlesta.
nypdjaz
24.08.2010 16:06:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten muuten syntyy teknisesti ottaen semmoinen Lemmy-ääni? En tarkoita pullollista viskiä päivässä-kuuria vaan sitä laulutekniikkaa, mistä se raspi lähtee?
 
Ihminen?
24.08.2010 17:14:37 (muokattu 24.08.2010 17:14:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mohla: Mä veikkaan, että Mynthonit kivasti myös turruttaa kurkkua, niin että vetää äänihuulet paskaksi leikiten. Eli en ainakaan Mynthoneita suosittelisi.
 
Monet laulajat kuulemma kyllä vetää jotain makeeta (myös makeeta juomaa) ennen laulamista. Täähän ei oo klassisten laulajien mielestä oikein, mutta jos toimii eikä paikat mene rikki, niin mikäs siinä? (Näin mutulla siis, en oo mikään lauluopettaja ;)

 
Mitä pastilli muka äänihuulille tekee? Ainaki vähemmän tuhoja ku väärin tehty örinä.
 
Mohla
24.08.2010 22:52:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihminen?: Mitä pastilli muka äänihuulille tekee? Ainaki vähemmän tuhoja ku väärin tehty örinä.
 
Tuossahan sen jo sanoin: turruttaa. Kun ei tunne milloin kurkkuun sattuu, niin helposti pistää äänihuulet erittäin huonoon jamaan. Sillonhan ei voi edes tietää jos tekee sen örinän (tai muunkinlaisen laulun) väärin.
Vähän sama, että jos pistää puudutusainetta käteen ja hakkaa paljaalla nyrkillä auton ikkunoita rikki, niin kyllähän se onnistuu, mutta vasta jälkeenpäin huomaa ne murtuneet rystyset.
 
Mä oon myös samoilla linjoilla Exhaustedin kanssa, eli ainoo "douppaus" mitä käytän on haalea vesi ja äänenavaus.
 

"Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?" -Charlie McCharthy
wewwie
25.08.2010 16:00:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nefegoth: Joo mut eise aina, voi kyl olla et se johtuu muusta kun varsinaisesti siitä rääkymisestä.
 
Suako sitten muuten oksettaa ihan spontaanisti? Ehkä kannattais vähän fiksailla juttuja. Jos laulu tai rääkynä tuntuu pahalta ja epämiellyttävältä niin ei se tekniikka kovin hyvä ole.
 
It is difficult to trust anyone whose instrument changes shape as he plays it!
wewwie
25.08.2010 16:03:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mohla: Mä veikkaan, että Mynthonit kivasti myös turruttaa kurkkua, niin että vetää äänihuulet paskaksi leikiten. Eli en ainakaan Mynthoneita suosittelisi.
 
Monet laulajat kuulemma kyllä vetää jotain makeeta (myös makeeta juomaa) ennen laulamista. Täähän ei oo klassisten laulajien mielestä oikein, mutta jos toimii eikä paikat mene rikki, niin mikäs siinä? (Näin mutulla siis, en oo mikään lauluopettaja ;)

 
Jotkin klasaritkin käyttää tuota jos kurkku on hullun kuiva. Esim suklaata tai hunajaa ennen keikkaa niin tulee limaa kurkkuun. Ja kivan energinen sokerihumala. Se on tosin tarkkaa hommaa ku täin n******nen että tuleeko sitä limaa sitten liikaa ja täytyy alkaa rykiä :D
 
It is difficult to trust anyone whose instrument changes shape as he plays it!
BoyOfSatanus
25.08.2010 18:00:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

örisimisen oppiminen kunnolla on vaikeeta mulla meni pari viikkoo treenatessa ennenku rupes kuulostaan hyvältä. kannattaa vaan kuunnella omia idoleita vaikka black metallissa ja koittaa tehdä saman lailla niinku nekin niin kyllä se siitä rupee aukeemaan kuinka kuuluu öristä hyvin eikä kannata antaa periks
 
mä oon koittanut hakee omaa persoonallista soundia jostain dimmu borgirin ja cradle of filthin väli maastosta
 
Ihminen?
25.08.2010 18:10:26 (muokattu 25.08.2010 18:10:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mohla: Tuossahan sen jo sanoin: turruttaa. Kun ei tunne milloin kurkkuun sattuu, niin helposti pistää äänihuulet erittäin huonoon jamaan. Sillonhan ei voi edes tietää jos tekee sen örinän (tai muunkinlaisen laulun) väärin.
Vähän sama, että jos pistää puudutusainetta käteen ja hakkaa paljaalla nyrkillä auton ikkunoita rikki, niin kyllähän se onnistuu, mutta vasta jälkeenpäin huomaa ne murtuneet rystyset.
 
Mä oon myös samoilla linjoilla Exhaustedin kanssa, eli ainoo "douppaus" mitä käytän on haalea vesi ja äänenavaus.

 
Ei se turtuminen mitään kipua ainakaan mulla oo peittäny. Äsken vedin pari biisiä mukana, ei mitään eroa mynthonin kanssa tehtyyn ääneen tai siihen, miltä se tuntuu. Kysehän on pelkästään siitä, että se mynthon auttaa muodostamaan sitä limaa siihen sopivaan kohtaan. Ja työntämällä ilmaa siihen limaan tulee se ääni, kurkkua yhtään rasittamatta.
 
matzbyy
25.08.2010 19:28:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nypdjaz: Miten muuten syntyy teknisesti ottaen semmoinen Lemmy-ääni? En tarkoita pullollista viskiä päivässä-kuuria vaan sitä laulutekniikkaa, mistä se raspi lähtee?
 
samaa olen miettinyt, vastatkaa nyt joku meille tietämättömille
 
Kitarahan siis on lyömäsoitin
Nefegoth
25.08.2010 21:04:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

wewwie: Suako sitten muuten oksettaa ihan spontaanisti? Ehkä kannattais vähän fiksailla juttuja. Jos laulu tai rääkynä tuntuu pahalta ja epämiellyttävältä niin ei se tekniikka kovin hyvä ole.
 
Joo no viimeks ei ollu treenikämpäl mitää ongelmia, oon kotona vaan tehny vääräl taval tai liikaa jotain. Tai mahdollisesti jännittänyt treeneihin lähtöä niin on sitten tuntunut oksettavan. Kurkkuunkaan ei sattunut vaikka vähän oluttakin joi jonka sanotaan kuivattavan.
 
lihavaki
25.08.2010 23:19:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.mikseri.net/playsong.php?id=421315
pittääpä laittaa itekki tänne jotaki demoa örinästä...
Joku mielipide ois ihan jeees.. Tackså
 
Mohla
26.08.2010 00:12:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihminen?: Ei se turtuminen mitään kipua ainakaan mulla oo peittäny. Äsken vedin pari biisiä mukana, ei mitään eroa mynthonin kanssa tehtyyn ääneen tai siihen, miltä se tuntuu. Kysehän on pelkästään siitä, että se mynthon auttaa muodostamaan sitä limaa siihen sopivaan kohtaan. Ja työntämällä ilmaa siihen limaan tulee se ääni, kurkkua yhtään rasittamatta.
 
Jos se ei vaikuta sun kurkun tuntoaistiin, niin sullon huonoja mynthoneita. ;) Ei se pastillin vetäminen sinällään mitenkään turmiollista ole, mutta on kannattavampaa käyttää jotain muuta makeaa, joka auttaa irrottamaan limaa. Mynthonin pitäisi turruttaa/puuduttaa/heikentää hetkellisesti tuntoaistia kurkussa, ja se on vähän riskaabelia, _vaikka homman normaalisti hallitsisikin_. Siitä on kysymys.
 
Toki jotain mynthonia voi käyttää hätäapuna, jos on pakko vetää eikä muu auta, mutta ei se koskaan varsinaisesti suositeltavaa ole.
 
Mut joo, menee offtopickiksi jo, joten antaa olla.
 

"Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?" -Charlie McCharthy
SudenUni
02.09.2010 01:17:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaahas... melkoisia viestejä. Mutta eikös se ole tosiasia ettei tähän laulutyyliin ole yhtä ja oikeaa tekniikkaa? Itse huusin vuosia sitten niin että sattui kurkkuun ja maistui veri... vuosien päästä... ei satu, ei verta. Eli hieman opettelee "väistelemään" tekniikkaa joka sattuu, ja joka kerta olet lähenpänä oikeaa.
 
Älä matki muita laulajia, ota ja tee oma tyylisi =)
 
Santerus
02.09.2010 21:19:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paskat te pastilleja syömällä ja huutamalla ääntänne paskaks saatte. Ihmettelen itseasiassa kovasti jos ylipäätään onnistutte "pilaamaan" äänenne käyttökelvottomaksi.
 
wewwie
03.09.2010 19:07:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Santerus: Paskat te pastilleja syömällä ja huutamalla ääntänne paskaks saatte. Ihmettelen itseasiassa kovasti jos ylipäätään onnistutte "pilaamaan" äänenne käyttökelvottomaksi.
 
Ootko äänikyhmyistä kuullu?
 
It is difficult to trust anyone whose instrument changes shape as he plays it!
SudenUni
03.09.2010 23:11:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

wewwie: Ootko äänikyhmyistä kuullu?
 
Ootko kuullut keuhkosyövästä, maksakirroosista, sydänkohtauksesta, aivoinfarktista jne jne jne jne?
 
wewwie
04.09.2010 10:09:19 (muokattu 04.09.2010 10:14:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SudenUni: Ootko kuullut keuhkosyövästä, maksakirroosista, sydänkohtauksesta, aivoinfarktista jne jne jne jne?
 
Joo, mut en niiden yhteydestä ääneen. Kyhmyt voi itselleen saada kyllä rääkymällä ja huutamalla. Taikka äänensä muuten paskaksi. Siis huom. jos huutaa ja rääkyy huonolla tekniikalla.
 
Onhan runsaasti ihmisiä jotka on saaneet ääneensä ongelmia ja vaurioita jo pelkällä puhumisella. Se on sitten ihan oma asia, että haittaako se. Mutta mun mielestä ku ihmiset täällä haluaa vinkkejä ja selkeästi kehittää tekniikkaansa, niin on turha tulla huutelemaan, että "paskat te ääntänne onnistutte pilaamaan" Koska jos ei yhtään välitä miltä ääni tuntuu tai mitä tekee niin kyllä se pilaaminen pitemmän päälle onnistuu.
 
It is difficult to trust anyone whose instrument changes shape as he plays it!
Santerus
04.09.2010 12:00:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

olen kuullut kyhmyistä jep :D
 
SudenUni
04.09.2010 14:50:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Santerus: olen kuullut kyhmyistä jep :D
 
Joo kyllä. Mutta raskaassa laulussa ongelmia saa kyllä äänehuuliinsa + muiden releisiin vaikka laulaisi ns. oikeaoppisesti. Itse esim olen harrastanut "rääkymistä" yli 10 vuotta. Alkussa se sattui niin pirusti ja veri maistui kkurkussa, tekniikka liene edelleen sama, en'' ei kuitenkaan satu,,, kurkku tottunut ilmeisesti. Olen kuitenkin jo yli 30 enkä edelleenkään ole huomannut mitään eroa äänessäni ja nielussani tms. Sekin voi olla yksilöllistä. Onhan se ihan ymmärrettävää että pitäisi tehdä se mahdollisimman oikea oppisesti, mutta totuus on että ääni vaurioituu kyllä tekniikalla millä hyväänsä huutaen.
 
P.S. Minä en ole sanonut etteikö ääntä rääkymällä saisi paskaksi, kyllä sen saa!
 
Ja tuo toinen viestini tarkoitti sitä että elämässä on paljon asioita joilla ihminen pilaa itseään, jos se harrastuksen vuoksi menee vain äänessä (eikä niinkuin minulla kamppailulajeissa luut sun muut) niin on se sen arvoistakin. Mykäksi kuitenkaan kukaan tuskin muuttuu
 
SudenUni
04.09.2010 14:51:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

wewwie: Joo, mut en niiden yhteydestä ääneen. Kyhmyt voi itselleen saada kyllä rääkymällä ja huutamalla. Taikka äänensä muuten paskaksi. Siis huom. jos huutaa ja rääkyy huonolla tekniikalla.
 
Onhan runsaasti ihmisiä jotka on saaneet ääneensä ongelmia ja vaurioita jo pelkällä puhumisella. Se on sitten ihan oma asia, että haittaako se. Mutta mun mielestä ku ihmiset täällä haluaa vinkkejä ja selkeästi kehittää tekniikkaansa, niin on turha tulla huutelemaan, että "paskat te ääntänne onnistutte pilaamaan" Koska jos ei yhtään välitä miltä ääni tuntuu tai mitä tekee niin kyllä se pilaaminen pitemmän päälle onnistuu.

 
Joo kyllä. Mutta raskaassa laulussa ongelmia saa kyllä äänehuuliinsa + muiden releisiin vaikka laulaisi ns. oikeaoppisesti. Itse esim olen harrastanut "rääkymistä" yli 10 vuotta. Alkussa se sattui niin pirusti ja veri maistui kkurkussa, tekniikka liene edelleen sama, en'' ei kuitenkaan satu,,, kurkku tottunut ilmeisesti. Olen kuitenkin jo yli 30 enkä edelleenkään ole huomannut mitään eroa äänessäni ja nielussani tms. Sekin voi olla yksilöllistä. Onhan se ihan ymmärrettävää että pitäisi tehdä se mahdollisimman oikea oppisesti, mutta totuus on että ääni vaurioituu kyllä tekniikalla millä hyväänsä huutaen.

P.S. Minä en ole sanonut etteikö ääntä rääkymällä saisi paskaksi, kyllä sen saa!

Ja tuo toinen viestini tarkoitti sitä että elämässä on paljon asioita joilla ihminen pilaa itseään, jos se harrastuksen vuoksi menee vain äänessä (eikä niinkuin minulla kamppailulajeissa luut sun muut) niin on se sen arvoistakin. Mykäksi kuitenkaan kukaan tuskin muuttuu
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 556 57 58 59 6063 64 65 66 67

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «