Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: ohjeita pianon ostoon aloittelijalle?
1
daabadaaba
08.07.2008 10:48:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen ostamassa ensimmäistä (akustista)pianoa ja tarkoitus on löytää sellainen thomann-verkkokaupasta(www.thomann.de/fi). Olisiko kellään tietoa onko schiedmayer classic 118 E/P ok piano? Se on siellä myydyimpien listalla ykkösenä. Vai olisiko turvallisempaa valita Yamaha tai Kawai?
 
Piano tulee harjoituspianoksi minulle sekä lapsilleni ja etsin siis edullista mutta hyvää pianoa.
 
kaikki neuvot otetaan kiitollisena vastaan!
 
JPQ
08.07.2008 17:24:16 (muokattu 08.07.2008 17:24:56)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suosittelen ihan oikeita piano merkkejä vaikka pianisti enkä pianon soiton en olekkaan. varsinkin jos merkki niinkuin nyt että tulee mieleen että omaa tuotantoa ja sitä paitsi oikeaa pianoa en tuolta ostaisi. Halvin käytettykin minkä muistan nähneeni on sen hintainen itsestä että silloin kyllä mieluiten testaisin fyysisesti. ja yksi neuvo asiantunteva ihmien ostoon mukaan.
 
JanneI
08.07.2008 19:38:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkä ihmeen takia tilaat akustisen pianon Saksasta Suomeen? Jos syy on pelkkä hinta niin aivan varmasti löydät suomalaisen liikkeen josta saat saman tuotteen samaan hintaan, kuluineen päivineen.
 
Ja merkeistä hieman.. Jos haluat halvalla, niin suosittelisin ostamaan käytetyn, jonka hintalaatusuhteen joku asiansaosaava tarkistaa.
 
Jos haluat uuden niin harkitse esim. Yamaha:n peruspianoja, varmasti pitää arvonsa paremmin kuin monet muut merkit. Jossain kohtaa se kuitenkin menee myyntiin ja hyvästä laatusoittimesta saa käytettynäkin laatusoittimen hinnan.
 
moder
08.07.2008 20:19:07 (muokattu 08.07.2008 20:23:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osta Yamaha, Kawai tai Rennerin koneistolla oleva Hellas. Näitä kaikkia on hyvin tarjolla. Unohda Fazer, Riga ja kiinalaiset merkit.
Ja käytetty tietty, jos budjetti on tiukilla. 2000-3000 eurolla saa jo aloittelijalle ihan käypäsen pelin. On toki parempiakin, mutta sitten saa hinnan kertoa vähintään kolmella.
 
Ja jos on joku tekniikasta ymmärtävä pianisti tai pianonvirittäjä tuttu, niin tottakai hänet raahataan kaupoille mukaan.
 
Etkai ihan tosissasi ollut tilaamassa akustista pianoa saksasta ?
 
daabadaaba
08.07.2008 22:10:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kiitos kaikille neuvoista! Asumme tällä hetkellä Sveitsissä ja eräs tuttu suositteli Thomann-verkkokauppaa josta oli tilannut rummut. Taidan katsastaa kuitenkin seuraavaksi paikalliset instrumenttikaupat ja tutkailla pianotarjontaa niissä.
 
Foranamo
08.07.2008 22:39:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sveitsistäkin löytyy paikallisista musakaupoista varmasti parempia pianoja. Tuo on hyvä neuvo, että jonkun pianotuntijan pistää asialle. Kokeilu on tietty hyvä tapa myös, mutta se pianotuntija voi taas sanoa, onko se soitin sellaisessa kunnossa, että sitä kannattaa enää ostaa. Voi se vielä vuoden soida ennen kuin hajoaa.
 
Nuo pianot on toisaalta vähän makuasia nekin. Itse en Kawaita kovin mielelläni ottaisi. Weinbach on yks kiva merkki, sellaista olen neljävuotiaasta asti soittanut.
 
Murgo
09.07.2008 06:47:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pianoista en sinänsä mitään tiedä, mutta uskoisin että on sellainen vehje jota kannattaa tosiaan katsella käytettynä, moni ostaa suurin toivein jälkikasvulleen pianon tai sitten se hankitaan "koristeeksi" kun sellainen luo "kulttuurikodin" leiman. Sitten kun muutetaan tai todetaan ettei siitä kersasta tullutkaan huippupianistia niin vähänkäytetty piano myydään usein halvalla pois. "Tarpeettomia" pianoja lojuu varmaan tuhansia Suomenkin kodeissa.
 
En sitten tiedä miten pari vuosikymmentä virittämättömänä ja soittamattomana olohuoneen nurkassa seisomista vaikuttaa pianoon, voi olla että saa pari kertaa virityttää ennen kuin alkaa pysyä? Lapsiperheessä olleen soittimen sisuksista saattaa myös löytyä vaikka mitä sinne pudoteltua tavaraa.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
SVIN
09.07.2008 20:03:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen todennäköisesti vaihtamassa Kawain konserttipianoani flyygeliin, ja minä ainakin EHDOTTOMASTI haluan testata flyygeliä ennen kuin sen ostan.
 
En menisi netistä tilaamaan.
 
Tosin minulle onkin übertärkeää, miltä soitin TUNTUU. =)
 
Njoo, suosittelisin kyllä Kawaita, itse ainakin pidän omaani melko hyvänä.
 
Thomas Häggblom
08.08.2008 01:29:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosin minulle onkin übertärkeää, miltä soitin TUNTUU.
 
Totta :) Kannattaa vaan itse testailla. Pianoissa on yllättävän paljon eroja myös samassa hintaluokassa. Joku vaan tuntuu omalta ja mukavalta kun taas toinen tuntuu oudolta. Itse testailin varmaan yli kymmenen suun nilleen saman hintaista digipianoa ennenkuin päätin minkä otan. Se tuntuma on yleensä tärkein.
 
Itsellä ainakin on sellainen tunne, että varsinkin koska pianoja on useasti vain yksi per henkilö niin siitä tulee vähän sellainen oma lapsi jonka pitää tuntua kotoisalta :)
 
Melodista metallia ja muusikonelämää, www.myspace.com/inmemorialband
EP
08.08.2008 11:48:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osta Yamaha, Kawai tai Rennerin koneistolla oleva Hellas. Näitä kaikkia on hyvin tarjolla. Unohda Fazer, Riga ja kiinalaiset merkit..
 
Mitäs vikaa Fazerissa on? ..siis verrattuna Hellakseen, Rennerin koneisto Fazerissakin on.
 
susanna66
10.08.2008 16:49:04 (muokattu 11.08.2008 15:46:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pianoa ei kannata ostaa netistä, koska tällöin ei pianoa voi kokeilla. Pianot ovat yksilöitä, ja eri yksilöiden erot voivat vaihdella paljonkin, vaikka olisivatkin samanmerkkisiä.
 
Käytetty piano on hyvä valinta, jos koesoittajallasi (esim opettaja tai muu kauan pianoa soittanut henkilö) on aikaa käydä testaamassa soittimia. Tällöin hyvän pianon voi saada jopa 500 eurolla. Jos haluaa lisäksi kauniin ja siistin pianon, käytetyt tällaiset maksavat alkaen 700 euroa. Täällä Suomessa koesoittaisin käytettyjä pohjoismaisia pianoja kuten Hellas, Fazer, Nordiska pianofabriken, Malmsjö; japanilaisia ja etälä-koerealaisia merkkejä merkejä kuten Yamaha, Kawai, Samic ;eurooppalaisia merkkejä kuten Scimmel, Petrof; jenkki Baldwin. Siellä Keski-Euroopassa myöskin vanhempia hyviä saksalaisia merkkejä, joista voi kysyä virittäjältä tai opettajalta.
 
Entisiä itäblogipianoja kuten Etyde, Estonia, Elegia, Riga ja kiinalaisia pianoja en viitsisi vaivautua. Käytettyä pianoa ostaessasi koesoittajasi testaa pianon kosketuksen ja äänen. Lisäksi sinun on hankittava virittäjä joka katsoo, että koneisto on kunnossa.
 
Jos ostat uuden pianon saat valmistautua maksamaan 3000 euroa ja ylöspäin. Tällöin myös olisi hyvä olla koesoittaja mukana. Virittäjää et tarvitse, koska uusien pianojen täytyy olla koneistoltaan kunnossa.
 
tarmo
10.08.2008 18:40:29 (muokattu 10.08.2008 18:42:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitäs vikaa Fazerissa on? ..siis verrattuna Hellakseen, Rennerin koneisto Fazerissakin on.
 
Mulle toi Rennerin koneisto on vuosien varrella jäänyt mysteeriksi. Joskus 15 vuotta sitten naapurin mummo hehkutti omaa pianoaan, jossa on rennerin koneisto... ja paskalta soundasi. Mulle on koko "rennerin koneisto" -liibalaaba muodostunut jo kehnoksi tekosyysksi tonni-pari käytetyn pianon myyntihintaan.
 
Onhan ne varmasti hyviä ja kestäviä, eikä ole muoviosia, mutta... niin on Ladakin. Nyt kun nälkävuodet on ohi, voi panostaa laatuun ja soundiin, eikä sitä ainoata ostokriteeri ainakaan mun taloudessa aseteta / tulla asettamaan sen mukaan, kestääkö pianon koneisto printönä seuraaville neljälle sukupolvelle.
 
Mä suosin Yamahaa, U -sarja ei petä koskaan, joten siitä vaan sijoittamaan. Mä en tilaisi Thomannilta pianoa/flyygeliä Suomeen, koska ne on vähän eri säädöillä. Saattaa alkaa puu paukkumaan suomalaisessa ilmanalassa - näin on myös käynyt.
 
Mutta jos kerta topicin aloittaja asuu Sveitsissä, ei muuta kun t-kaupasta pianoa alle. Volyymiin perustuvassa massamyyntiliikkeessä (josta ainakaan harva suomalainen tilailee akustista pianoa) kannattaa suhtautua varauksella "myyntilistaykkösiiin".
 
EDIT: Myös käytettyjä laatupianoja kannattaa kysellä, mikäli löytyy hyvin pidettyjä yksilöitä. Pianoakin tulee ajaa sisään ja jos vasarat on virittäjän /tms. asiantuntijan mukaan kuosissa, on käytetty laite valmiiksi kauniisti soiva.
 
Ihan sama.
Foranamo
11.08.2008 00:10:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää on varmaan mun huonoa tuuriani, mutta kuitenkin:
 
Olen yhtä ainoata Samickin pianoa soittanut. Soundi oli ok, mutta siitä oli toistakymmentä kosketinta paskana, eivät toimineet. Uusi, tehtaalta tullut piano.
 
Samickin flyygeli olikin jo toista maata..
 
JPQ
11.08.2008 05:30:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää on varmaan mun huonoa tuuriani, mutta kuitenkin:
 
Olen yhtä ainoata Samickin pianoa soittanut. Soundi oli ok, mutta siitä oli toistakymmentä kosketinta paskana, eivät toimineet. Uusi, tehtaalta tullut piano.
 
Samickin flyygeli olikin jo toista maata..

 
Uskomatonta ja mistä päin paskana uteloiduin. ps. halpa tavarassa aian jotain ihmettä tuntuis nykyään varsinkin.
 
Murgo
11.08.2008 05:41:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uskomatonta ja mistä päin paskana uteloiduin. ps. halpa tavarassa aian jotain ihmettä tuntuis nykyään varsinkin.
 
Olisikohan kuljetus toiselta puolelta maailmaa ja kosteudenvaihtelut tehneet tepposet koneiston puuosille ja aiheuttaneet vääntymisiä tms.? Ei kai tehtaalta noin pahasti viallista kappaletta olisi päässyt livahtamaan? Tahtoo puisiin kapineihin ilmeisesti aika usein tulla pientä säätötarvetta kun tuodaan kaukoidästä tänne Suomeen. Toisaalta uudessa soittimessa soittokuntoon trimmaus pitäisi kai kuulua hintaan jos liikkeestä ostaa?
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
intro
12.08.2008 09:29:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minäkin olen aloittelija näissä soittohommissa. Löysin itselleni sen paljon parjatun Riga pianon jolla nyt harjoittelen. Mielestäni soittoinnostus ei saa kaatua siihen, että pianon pitää olla vain ja ainoastaan joku rennerin koneistolla toimiva vehje. Soittaminen ja musiikki kuuluu kaikille, joten sen ei tarvitse olla rahasta ja laadusta(?) kiinni. Riittää, että on innostusta!
 
susanna66
14.08.2008 18:34:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Halvoissa epämääräisissä pianoissa on merkkipianoja suurempi mahdollisuus, että niihin tulee kaikenlaista vikaa. Ne eivät pysy vireessä, koskettimet juuttuvat kiinni, pedali narisee yms. Nämä, jos mitkä tappavat soittoinnostuksen. Tietysti virittäjät ovat iloisia, kun työtä riittää. Perusviritys on pääkaupunkiseudulla n 100 erkkiä.
 
Pianoissa on yksilöinä eroja, voi merkkipianokin olla "sunnuntaikappale" tai joku huonompi merkki loistoyksilö. Onnestakin siis kiinni. Kuitenkin merkkipianosta on aina helpompi päästä eroon soittoinnostuksen lopahdettua.Jos ostaa hyvän käytetyn merkkipianon, ja pitää sen kunnossa, siitä saa myydessään yleensä saman hinnan kuin ostaessaan.
 
Vintsa
18.03.2013 19:37:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin,Terve vaan kaikille!Mitä tulee tuohon Rennerin koneistoon,sen laatu on tietysti kiistämätön tosiasia.Se taas minkälainen saundi pianossa on ei ole varsinaisesti koneiston merkistä kiinni,vaan siitä minkä ikäiset on koneistovasarat ja missä kunnossa on niiden pinta,sekä kuinka hälyääniset ovat pianon kielilangat.
 
Mitä tulee kotimaisiin pianomerkkeihin Fazer ja Hellas,niiden laatuerot on ainakin viimeisen 25 viimeisen valmistusvuoden aikana ollut veteen piirretty viiva.Olkoonkin että Fazer ehkä käytti ennen lopettamistaan (siis tuotannon myymistä Hellas-pianolle) huokeimpia mahdollisia ratkaisuja koneistojen suhteen.Sen sijaan taas kun niitä ennen viimeistä valmistettua pianoa tuli samalta linjalta oli koneistot kaikki samalla viivalla laadullisesti.Renner ei enää tuolloin kuulunut valikoimaan.
 
Yks tykkää äidistä,toinen tyttärestä ja kolmas molemmista.
Kuitenkin Rigasta ja sen sisarmerkeistä en viitsi todeta yhtikäs mitään.
Jokainen vetäköön siitä omat johtiksensa tai olkoon vetämättä.
 
T. 25.v alalla askarrellut.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «