Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: TÄNNE PIKAKYSYMYKSET (jelppikerho)
1 2 3 4 522 23 24 25 26140 141 142 143 144
eewo
04.06.2007 17:23:05 (muokattu 04.06.2007 17:23:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistä löytyisi jonkunlainen 5-sointu kaavio? Kun pitäisi tietää mikä on mikäkin vitosina.
 
Vitossoinnussa on vaan perussävel ja kvintti, eli jos haluat soittaa esim. jonkun seuraavista vitossointuna: Em, E, E7, Em7, Esus4, ovat kaikki vitossointuna vaan E5. Vastaavasti esim. Cmaj7 on vitossointuna C5, Adim on A5 jne...
 
Ymmärsinkö edes kysymyksen oikein?
 
"The blues ain't about feeling better. It's about making other people feel worse." -Bleeding Gums Murphy
Kirk_Hammett
04.06.2007 19:10:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No siis kyllä minä tuon tiesinkin jo, tarkotin että miten esim. E5 soitetaan, tai C5 tai A5. että löytyykö jostain?
 
You know it's sad but true...
Numb
04.06.2007 19:26:43 (muokattu 04.06.2007 19:27:43)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.all-guitar-chords.com/index.php?
 
Toistanko minä itseäni?
 
Toistanko minä itseäni?
 
Itse tosin lykkään sinne oktaavin mukaan.
 
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen
Välle
04.06.2007 19:45:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä sointu mahtaisi olla? Joku F 7+9 tai sinnepäin vai?
 
e-5-
h-5-
g-3-
d-2-
a-4-
e-2-
 
Sointu on esim Jimi Hendrixin foxy Lady biisissä.
 
Voi kai Threacherous Godsia soittaessa näyttää kesukkia?
Mntr
04.06.2007 23:52:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yritän tässä saada selville että miten tornado of soulssin alku menee "oikeasti"
 
tässäpä olisi vaihtoehdot
 
e|---------------------------
B|---------------------------
G|---------------------------
D|-9-----------------------7-
A|-9---------------7---------
E|-7--7-7-7-7-7-7-----7-7----
 
vai
 
e|--------------------------
B|--------------------------
G|----------------------7---
D|----------------7---------
A|-9------------------------
E|-7--7-7-7-7-7-7---7-7---7-
 
VAI
 
e|--------------------------
B|--------------------------
G|----------------------7---
D|----------------7---------
A|-9----------------7-7-----
E|-7--7-7-7-7-7-7---------7-
 
..... Jos jollakin vastausta niin arvostan :)
 
panadol
05.06.2007 02:01:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä sointu mahtaisi olla? Joku F 7+9 tai sinnepäin vai?
 
e-5-
h-5-
g-3-
d-2-
a-4-
e-2-
 
Sointu on esim Jimi Hendrixin foxy Lady biisissä.

 
Sointusi on F#7+9.
 
F7+9 olisi yhtä nauhaa alempana.
 
Välle
06.06.2007 11:25:18 (muokattu 06.06.2007 11:26:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sointusi on F#7+9. F7+9 olisi yhtä nauhaa alempana.
 
Joo, kiitos. Niin olikin.
 
Täh? o_0
Välle
06.06.2007 11:29:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yritän tässä saada selville että miten tornado of soulssin alku menee "oikeasti"
... Jos jollakin vastausta niin arvostan :)

 
Katsoin www.ultimateguitar.com ja näyttäisi tältä:
 
e------------------------------
B------------------------------
G----------------------7------
D----------------7------------
A-9---------------------------
E-7--7-7-7-7-7-7---7-7---7-
 
Ei nyt tullu oikeen nätti mutta kuitenki.
 
Täh? o_0
himmelblau
06.06.2007 12:36:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mistä löytyis sivu, jossa olis melkeen kaikki sointujen otteet, alennetut ja ylennetyt etenkin??
 
Numb
06.06.2007 12:45:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei vain melkein kaikki, vaan...
 
http://www.all-guitar-chords.com/index.php?
 
Taas kerran tämä linkki :D
 
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen
Schnowotski
12.06.2007 22:46:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vitossoinnussa on vaan perussävel ja kvintti, eli jos haluat soittaa esim. jonkun seuraavista vitossointuna: Em, E, E7, Em7, Esus4, ovat kaikki vitossointuna vaan E5. Vastaavasti esim. Cmaj7 on vitossointuna C5, Adim on A5 jne...
 
Ymmärsinkö edes kysymyksen oikein?

 
Voin olla väärässä, mutta minä soittaisin Adimin kvintin sijaan vähennettynä kvinttinä, eli sävelet A ja Eb. Eikös tuossa soinnussa ole aika tärkeä pointti tuo vähennetty kvintti? Ja arvon kirk_hammet: on vitossointujen muodostaminen sen verran yksinkertaista, että ei kyllä yhtään kannata siinä pinnata.
 
Jos vaikka tuota E5-sointua miettii, niin ottaa vain E-sävelen ja siitä kvintin päässä olevan sävelen, eli H:n ja etsii ne kitaran kaulalta.

e||f |f#|g |
h||c |c#|d |
g||g#|a |a#|
d||d#|e |f |
a||a#|h |c |
e||f |f#|g |

Esimerkiksi voisi ottaa sen tuosta niin, että E-kielen soittaa vapaana ja A-kieleltä soittaa toisen välin. Otetaan vielä harjoituksen vuoksi toinen, F5. F-sävelen kvinttihän saadaan kun mennään 7 puolisävelaskelta F:stä eteenpäin. Päädymme C:n kohdalle. Sen voisi siten ottaa esimerkiksi niin, että painaa E-kieleltä ensimmäistä väliä ja A-kieleltä kolmatta väliä.
 
Huomaa kyseisen intervallin muoto kitaran kaulalla: minkä tahansa sävelen kvinttisävelen löytää kun menee sävelen yläpuolella olevalla kielellä kaksi nauhaväliä kohti tallaa. Poikkeuksena tietenkin G-kieli, sillä kuten muiden kielten osalta asia on, ei G-kielestä seuraava olekaan kvartin, vaan suuren terssin päässä. Tämä helpottaa asiaa siten, että ei tarvitse tietää kuin se, että A-kielen kolmannessa välissä on C, kun sitten osaa suorilta löytää kvintin D-kielen viidennestä välistä. (Tai E-kielen kolmannesta välistä).
 
Kannattaa lukea aiheen tiimoilta:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=39&t=24411
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=20147
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=39&t=24497
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=62355
 
Äänitarkkailija Gouldille: "Oh, and right now I'll caution you that this should be a straight piano solo without vocal obligato..."
Sarjallisessa musiikissa ei ole turhia säveliä.
eewo
13.06.2007 18:50:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voin olla väärässä, mutta minä soittaisin Adimin kvintin sijaan vähennettynä kvinttinä, eli sävelet A ja Eb.
 
Todennäköisempää on, että minä olen väärässä, mutta eihän se olisi enää vitossointu, jos siihen ottaa Eb:n
 
"The blues ain't about feeling better. It's about making other people feel worse." -Bleeding Gums Murphy
Schnowotski
13.06.2007 23:21:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Todennäköisempää on, että minä olen väärässä, mutta eihän se olisi enää vitossointu, jos siihen ottaa Eb:n
 
Jepsistä, olet tietyssä mielessä oikeassa.
 
Asia tosin riippuu vähän siitä, miten vitossointu määritellään. Jos se määritellään vain puhtaaksi kvintti-intervalliksi, ei silloin toki vähennetty kvintti enää vitossointu ole. Jossain olen nähnyt sellaisen määritelmän, että vitossointu on sointuun liitettävän asteikon ensimmäinen ja viides ääni. Eli esimerkiksi Cmaj7-sointua koskien esimerkiksi C-lyydisen asteikon ensimmäinen ja viides: C ja G; Am7-soinnun kohdalla esimerkiksi A-doorisen A ja E; H-dim-soinnun kohdalla H-lokrisen H ja F.
 
Mikä nyt sattuu tyyliin sopimaan. Tulee mieleen vielä sellainenkin ongelma mieleen, että voiko esimerkiksi H5-soinnun katsoa korvaavan H-dimiä, vaan pikemminkin esimerksi H-mollisoinnun. Tietenkin mitä tahansa voi korvata millä tahansa, mutta jos H-dim-soinnun korvaisi H5-soinnulla, niin voisi ajatella että siinä on (periaatteessa) ensin suoritettu H-dim-soinnun korvaus suorempikvinttisellä H-mollisoinnulla, joka on sitten vitosoitu H5-soinnuksi. Minusta tuntuisi jotenkin loogisemmalta noin, sillä tuntuu kovin kaukaa haetulta muuttaa jonkin soinnun luonne suhteellisen täysin ja sitten väittää, että se uusi sointu jotenkin on johdettu siitä alkuperäisestä.
 
No, tämä meni jatusteluksi. Kommentoikaa, että ajattelenko kaiken aivan huonosti ja väärin. Omassa suppeassa päässäni (ei se montaa litraa kyllä tilavuudeltaa ole) lähinnä olen ylläolevat asiat pähkäillyt.
 
Äänitarkkailija Gouldille: "Oh, and right now I'll caution you that this should be a straight piano solo without vocal obligato..."
Sarjallisessa musiikissa ei ole turhia säveliä.
GNR Slash
14.06.2007 17:14:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun soitan pelkästään yhtä kieltä nopeasti nii se ei mene niin kovin sujuvasti vaan siinä tulee sellaisia "katkoja"... Mitäs mun pitäis tehdä/harjotella että menisi vähän sujuvammin?
 
wrshredder
14.06.2007 17:31:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun soitan pelkästään yhtä kieltä nopeasti nii se ei mene niin kovin sujuvasti vaan siinä tulee sellaisia "katkoja"... Mitäs mun pitäis tehdä/harjotella että menisi vähän sujuvammin?
 
Sormin vai plekulla?
 
kakka ponu sääh Juha Mieto röpellin ponumajava Riihonem Rehvonem corolla kilju ribuli hevymedal karjui !!!
GNR Slash
14.06.2007 18:05:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sormin vai plekulla?
 
plekulla soitan... mut äsken ku soitin nii se meniki ihan sujuvasti.
 
Mntr
16.06.2007 11:24:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millä eri tavoilla kitarasta saa näitä "kiljuvia" ääniä... esim master of puppetsin nopeassa soolossa.
 
eewo
16.06.2007 11:34:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millä eri tavoilla kitarasta saa näitä "kiljuvia" ääniä... esim master of puppetsin nopeassa soolossa.
 
vibrakammella
 
"The blues ain't about feeling better. It's about making other people feel worse." -Bleeding Gums Murphy
Morhange
17.06.2007 00:38:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voiko http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=33453&o=70 kyseisiä kampi vingutuksia tehdä esim. http://www.thomann.de/fi/ibanez_grg170dx_bkn_egitarre.htm
tuon kitaran perus kampi tallalla vai tarviiko siihen floikan?
 
Hevin soitto on rumien miesten etu oikeus!
strunffi
17.06.2007 22:59:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistä suomessa saa parhaiten tokain kitaroita?
 
pidä hauskaa
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 522 23 24 25 26140 141 142 143 144

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «