Muusikoiden.net
17.04.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tarrojen irrottaminen vinyylien kansista
1
Pedroz
18.03.2007 17:18:01
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toisinaan tulee vastaan sellaisia liisterillä kanteen lätkäistyjä ikitarroja, mitä ei kynsillä irti saa, eikä niitä oikein viitsisi siihen jättääkään, kun komea kansi menee pilalle. Sain neuvon, että föönillä irtoaa, mutta aikani föönäiltyäni en huomaa juuri mitään eroa liiman pitävyydessä. Onko edessä monenkin vuoden föönäilyprojekti, vai onko jotain muitakin järkeviä vaihtoehtoja, kuten erään kauppiaan ehdottama bensalla läträys?
 
Ostan CAMEL - PRESSURE POINTS ja ON THE ROAD 1982 cd:t * "Vapaa on vasta kun päivissä sekoaa" -Tommi Liimatta
Tohtori Tonus
18.03.2007 17:54:27 (muokattu 18.03.2007 18:02:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No ainakin CD- ja pelikansista olen ensin röytänyt sen tarran väkivälloin irti, ja sitten siihen jäljelle jääneeseen liimaan/hintalapun jämiin sipaissut margariinia pikkuisen. 5- 10 min odottelun jälkeen lähtee ihan talouspaperilla pyyhkäisemällä. Kuulostaa hölmöltä mutta toimii. Kait sen margariinin rasvat liuottavat sitä liimaa tjsp.
 
En kyllä ole uskaltanut digipakkeihin tai muihin pahvikantisiin julkaisuihin kyseistä menetelmää koettaa, jos vaikka pahvi sattuisikin sotkeutumaan/kupruuntumaan/jotain. Voihan se tietty toimiakin, mutta pitäisi löytää ensin joku merkityksetön rohjake jolla testata.
 
"I hate every fucking aspect of playing live. I hate it almost as much as Christianity itself." -Fenriz
Naama-amis
18.03.2007 19:39:59 (muokattu 18.03.2007 19:40:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koita lamppuöljyy. Vastaa kai tässä yhteydessä aika lailla bensan kanssa läträämistä mutta ei haise juuri millekään verrattuna ysivitoseen.
 
Rumimmat kuteet ja pisin naama
aziztcf
18.03.2007 19:54:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sytkärin bensaa vaan, sil lähtöö.
 
Olis edes hauskaa elämästä puolet, mut eihän täällä viihdy ku kokoomusnuoret.
Numb
19.03.2007 06:45:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyse lienee vinyylien pahvikansista. En suosittele margariinia, lamppuöljyä tai sytkäribensaa. Tulee rumaa jälkeä.
 
Lyhykäisesti sanoisin, että jos tarra on kanteen lyöty, se myös siinä pysyy, jolle revi koteloa.
 
Gattubi ö skugi, bing bang bong -Remu Aaltonen
Zigura
20.03.2007 16:42:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hörm, itse kun irroittelin LP- ja CD-kansista tarroja, niin laitoin vettä kattilaan kiehumaan ja vesihöyryllä sitten irtosi kevyesti tarrat. Tällä tavoin sain itse tarrat ehjinä irti uusiokäyttöä varten. Esim. Herra Johnsonin soololevystä (vinyyli) siirtyi "Don Johnson. The Star of Miami Vice"-tarra näppärästi levynkannesta bassonkanteen ;) Digipackien kanssa en uskaltaisi lutrata, ettei mene ihan kuprulle, mutta noissa vinyylinkansissa on kuitenkin jonkinlainen kiiltävä pinnoite mikä ei sitä kosteutta ihan hullusti ime.
 
We won't stop until somebody calls the cops, and even then we'll start again and just pretend that nothing ever happened.
Tympee Huttunen
20.03.2007 20:39:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyse lienee vinyylien kansista. En suosittele margariinia, lamppuöljyä tai sytkäribensaa. Tulee rumaa jälkeä.
 
Lyhykäisesti sanoisin, että jos tarra on kanteen lyöty, se myös siinä pysyy, jolle revi koteloa.

 
Näin voisi luulla, mutta eräs levyjenkeräilijä näytti mulle erittäin toimivan aineen tarrojen irroitukseen: tislattu bensiini. Apteekista saa ostettua. Tipetillä pudottaa tippoja tarran päälle, niin että se kostuu kauttaaltaan. Sitten vain irrottaa tarran ja pyyhkii ylimääräiset röhnät pois. Toimii kuin junan vessa.
Ali
20.03.2007 22:38:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näin voisi luulla, mutta eräs levyjenkeräilijä näytti mulle erittäin toimivan aineen tarrojen irroitukseen: tislattu bensiini. Apteekista saa ostettua. Tipetillä pudottaa tippoja tarran päälle, niin että se kostuu kauttaaltaan. Sitten vain irrottaa tarran ja pyyhkii ylimääräiset röhnät pois. Toimii kuin junan vessa.
 
Tämähän kuulostaa jo niin hifitelyltä, että sen on pakko toimia.
 
"Jesus was crucified for doing nothing, but God is worshipped for even less"
Levylista
Jumina5/6
20.03.2007 22:48:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No lähteehän ne sytkärillä lämmittämällä, jos on tarkkana. (Juu, myös pahvikansista.)
 
Deep Blue Sheep.
willie
21.03.2007 00:21:10 (muokattu 21.03.2007 00:24:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikenlaisten tarrojen irroittamisen on täsmäratkaisu :
 
Citrus Cleaner Spray.
 
Pieni suihkaus Citrus Cleaneria saa inhoittavat tarrrat irtoamaan mm. CD-levyjen kansista, sekä puu- ja metallipinnoista jättämättä inhaa liima-tahmaa alustaan. Irroittaa tarrat myös pahvi-kansista, LP jne..
 
Googlella löytyy tai pikaviestiä mulle.
 
Bassoa vuodesta 1972.
StJerky
21.03.2007 09:23:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hörm, itse kun irroittelin LP- ja CD-kansista tarroja, niin laitoin vettä kattilaan kiehumaan ja vesihöyryllä sitten irtosi kevyesti tarrat.
 
Näinpä pienenä irrottelin postimerkkejä kirjekuorista...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «