Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Akustisen mikitys??
1
Geetar
22.09.2004 22:10:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

terve,
 
onko kellään kokemusta akustisen kitaran mikittämisestä kaikuaukkoon sijoitettavalla mikillä (esim. Dean Markley tekee niitä)..
 
millaisen soundin saa aikaan ko. mikkityypillä.. siis esim. Di-boksiin vedettynä ja siitä PA:han
 
Kiitos
 
Keep practising
poppamies
22.09.2004 22:15:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oli Dean Markley yhdessä kitarassa. Aika pitkälle sähkiksen soundi. Ei välttämättä hyvä. Hyvä tallamikki moninverroin parempi ratkaisu.
 
"G-strings are for strippers"
Kassu
22.09.2004 22:16:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oli Dean Markley yhdessä kitarassa. Aika pitkälle sähkiksen soundi. Ei välttämättä hyvä. Hyvä tallamikki moninverroin parempi ratkaisu.
 
Mutta joku saattaa juuri hakea tuollaista. Esim. Munsta on tosi hieno efekti jos vaikka 12-kielistä soitetaan tallamikillä säkeistöissä, ja kertsissä heitetään tollainen mikki päälle ja näppäillään. Lähtee makee soundi.
 
Dr.Groove
25.09.2004 07:05:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

onko kellään kokemusta akustisen kitaran mikittämisestä kaikuaukkoon sijoitettavalla mikillä
 
Asennutin aikanaan Martin SPD-16T kitaraani Kitarapajassa tallamikin, jonka yhteyteen sai konkkamikin, joka oli kopan sisällä joutsenkaulan varassa -- jonka siis pystyi sijoittamaan minne vain kitaran sisällä.
 
Tuo sisäinen konkkamikki oli minulla koekäytössä muutaman päivän, mutta totesin soundin olevan surkean verrattuna ulkoiseen mikitykseen kunnon mikeillä (AKG 414). Kyseessä oli siis studiokäyttö. Live-kokeiluissa kiertoa ilmeni todella helposti.
En siis suosittele moista mikkiä, vaikka myyjän mukaan "Anssi Kelalla on samanlainen" ;-)
 
Studiossa kunnon mikeillä ulkoinen mikitys on selvästi parempi vaihtoehto.
Itse päädyin keikkaoloissa käyttämään Yamahan Yamaha AG Stompboxia (josta Magicstomp lienee uudempi versio: http://www.magicstomp.com/acoustic/). Sillä saa livekäyttöön piezo-mikistä riittävän hyvän -- ellei peräti erinomaisen -- soundivalikoiman.
 
Miten kitaristin saa soittamaan hitaammin? Anna hänelle biisin nuotit ;-)
Lilli
25.09.2004 07:13:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

terve,
 
onko kellään kokemusta akustisen kitaran mikittämisestä kaikuaukkoon sijoitettavalla mikillä (esim. Dean Markley tekee niitä)..
 
millaisen soundin saa aikaan ko. mikkityypillä.. siis esim. Di-boksiin vedettynä ja siitä PA:han
 
Kiitos

 
Sen verran kokemusta asian vierestä, että tässä männviikolla
asennutin akustiseeni kaksi piezo-mikkiä, liitinjakki hihnatapin paikalle. - Soundi vaatii hieman (?) käsittelyä efektein mutta muuten aivan okei. Osat taisivat maksaa pk:ineen kympin ja asennus toisen. ...kallista, kallista.
 
- Minne hoppu, poju ?
re infecta
25.09.2004 07:40:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sen verran kokemusta asian vierestä, että tässä männviikolla
asennutin akustiseeni kaksi piezo-mikkiä, liitinjakki hihnatapin paikalle. - Soundi vaatii hieman (?) käsittelyä efektein mutta muuten aivan okei. Osat taisivat maksaa pk:ineen kympin ja asennus toisen. ...kallista, kallista.

 
Mistä osat, missä teetit?
 
Etsitään rock-rumpalia. Katso ilmoitukseni!
rattledad
25.09.2004 11:06:33 (muokattu 07.11.2004 21:50:41)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

onko kellään kokemusta akustisen kitaran mikittämisestä kaikuaukkoon sijoitettavalla mikillä (esim. Dean Markley tekee niitä).
 
Ei omakohtaista kokemusta, mutta kitaristillamme oli aikoinaan tuollainen Dean Markley slidesoittoon viritellyssä vanhassa Ekossa ja siinä se toimi hyvin. Lo-Fi soundi voi olla joskus paikallaan.
 
B-bandin AST:n olen laitattanut kahteen kitaraan, olen tykännyt, vaikka kiertoherkkyyden takia tallamikki olisi varmaankin parempi jos joutuu soittamaan kovempaa.
 
Ei kuulosta hirveältä edes suoraan ilman efektejä tai eq:ta integroidun äänikortin mikrofoniliitäntään soitettuna, eihän?
 
http://tmm.freezope.org/AST-audacity
 
edit: AST on se kanteen liimattava versio. (Nosoon ei oikein olisi tallamikkiä saanut asennettuakaan.)
 
edit2: Molemmat akkarit on luonnostaankin aika kirkassoundisia.
 
"Sometimes you're the windshield, sometimes you're the bug."
Roberto
25.09.2004 12:58:23
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo sisäinen konkkamikki oli minulla koekäytössä muutaman päivän, mutta totesin soundin olevan surkean verrattuna ulkoiseen mikitykseen kunnon mikeillä (AKG 414).
 
Yllätys.. eihän noita kahta voi eikä pidä edes verrata.
 
Live-kokeiluissa kiertoa ilmeni todella helposti.
En siis suosittele moista mikkiä, vaikka myyjän mukaan "Anssi Kelalla on samanlainen" ;-)

 
http://www.b-band.com/product_a2.2.shtml on paras mitä olen kuullut (Neil Youngin Frapp:in jälkeen), siihen perään vielä LR Baggsin Para d.i. ja vot. Live-nappulankääntäjän olisi myös syytä olla perehtynyt asiaan vähän perusteita paremmin.
 
Studiossa kunnon mikeillä ulkoinen mikitys on selvästi parempi vaihtoehto.
 
Luonnollisesti. Tosin oikein säädetyllä b-band systeemillä saa yllättävänkin hyvää jälkeä. Riippuu tietysti musasta, soittotyylistä ja ehkä vähän kitrastakin :)
 
Itse päädyin keikkaoloissa käyttämään Yamahan Yamaha AG Stompboxia (josta Magicstomp lienee uudempi versio: http://www.magicstomp.com/acoustic/). Sillä saa livekäyttöön piezo-mikistä riittävän hyvän -- ellei peräti erinomaisen -- soundivalikoiman.
 
Joka tuskin on kuitenkaan kovinkaan lähellä kitaran luonnollista soundia?
 
Dr.Groove
25.09.2004 17:07:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joka tuskin on kuitenkaan kovinkaan lähellä kitaran luonnollista soundia?
 
Ei soundi Stompboxista PA-kamojen kautta tietenkään ole sama kuin kuivan akustisen, mutta keikallahan ei koskaan kuule akustista akukstisesti: se on aina mikitetty ja tulee PA-kamojen kautta.
 
Jos tämä on vertailukohta, olen ollut Stompboxin soundiin *erittäin* tyytyväinen: siitä on löytynyt joka biisiin soundi joka on PA-kamojen kautta niin hyvä etten ole korjaamistarvetta havainnut.
 
However, ei se kuitenkaan aitoa (hyvin mikitettyä ja studiossa soitettua) akustista soundia peittoa, tietenkään.
 
Miten kitaristin saa soittamaan hitaammin? Anna hänelle biisin nuotit ;-)
Lilli
25.09.2004 17:33:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistä osat, missä teetit?
 
SPelektroniikasta tilasin osat ja yksi kaveri asensi pullakahvipalkalla (koko pitko, paketti kahvia, sokeria). Hyvä ohje edellisessä Riffissä. Helppo homma (itse vierestä tillittäneenä!) tehdä itse. - Ainut hieman kinkkisempi juttu oli pyörittää jakin kiristysmutteri kiinni; käsi liian paksu sopimaan akustisen reiästä. Mutta pienten pellepelottelujen jälkeen asia onnistui.
Suosittelen kuitenkin etsimään mikeille ajan kanssa sopivimmat (= parassoundisimmat) asennuskohdat ja asentamaan mikkivalitsin- ja tonepotikat (yli 500 k).
 
- Minne hoppu, poju ?
rattledad
26.09.2004 00:10:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

siihen perään vielä LR Baggsin Para d.i. ja vot.
 
Minkähän takia Baggsia ei (kai vieläkään) tuoda suomeen - vaikka ei kai se nykyaikana mikään ongelma ole?
 
"Sometimes you're the windshield, sometimes you're the bug."
poppamies
26.09.2004 08:30:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkähän takia Baggsia ei (kai vieläkään) tuoda suomeen - vaikka ei kai se nykyaikana mikään ongelma ole?
 
Mulla on Baggsi akustisesa bassossa. Nitä saa (sai) Landolan kautta. Erkki Noromies, Landola.
 
"G-strings are for strippers"
Roberto
26.09.2004 11:46:15
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on Baggsi akustisesa bassossa. Nitä saa (sai) Landolan kautta. Erkki Noromies, Landola.
 
Jep, tai suoraan ameriikasta Visalla.
 
Tomtom
26.09.2004 14:20:36 (muokattu 29.09.2004 10:26:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Multa löytyy DM:n Pro Mag Plus single coil- mikki ja kyllä se hyvin pelittää. Soundi on tosiaan sähikäiskitaramainen, mutta ainakin tuo sc- versio kyllä poimii mukaan akustisen ominaissoundiakin, jota ei esim. puoliakustisella ( sanotan nyt vaikka joku 335- tai 175- malli) saa niin helposti.
 
Itse olen käyttänyt tuota reenikämpällä Podin läpi PA-han ja kiertokynnys on paljon korkeammalla, kuin mitä odotin. Eli suosittelen, hintaansa nähden hyvä peli. Jos muistan oikein, niin esim. Egotripin Knipillä on ollut DM:n joku malli akkarissa ihan livenä.
 
"Play the volume as loud as you want to, but don't touch my levels now - I've got them set just like I like" Samuel L. Jackson
Silvio Dante
29.09.2004 10:14:19 (muokattu 29.09.2004 14:56:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

www.taylorguitars.com/guitars/features/expression.html
 
www.taylorguitars.com/technology/k4/
 
Onkos noista mihinkään? Rupert Neve näkyisi olevan mukana projektissa.
 
Just when I thought I was out, they pull me back in!
Geetar
29.09.2004 23:51:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

missäs hinnoissa noi b-bandit pyörii..
 
oon meinannut mikittää akustiseni ja vierailtuani b-bandin sivuilla olen hieman ulkona.. mitä kaikkea tarvitsen kun sieltä löytyy pre-ampia ja transduceria yms.. voisiko joku asiasta tietävä jelpata..
 
kiitos
 
Keep practising
rattledad
30.09.2004 00:11:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

missäs hinnoissa noi b-bandit pyörii... mitä kaikkea tarvitsen kun sieltä löytyy pre-ampia ja transduceria yms..
 
Tarvitset mikrofonin ja etuvahvistimen jota ilman nuo B-bandit ei toimi. Kysy lähikaupasta, T-kaupan hinnat on tuolla:
 
http://www.netzmarkt.de/thomann/herst-1963.html?iwid=3
 
Tuo tallamikki on perusversio, mutta varmaan toimivin all-around ratkaisu. Jos arvelet lisääväsi vielä 'oikean' mini-kondensaattorimikrofonin tai kanteen asennettavan AST:n tallamikin seuraksi, kannattaa harkita etuvahvistinta johon saa liitettyä kaksi mikkiä. Tuohon perusmalliin (A1) ei saa.
 
"Sometimes you're the windshield, sometimes you're the bug."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «