Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: TÄNNE PIKAKYSYMYKSET (jelppikerho)
1 2 3 4 5132 133 134 135 136140 141 142 143 144
Robert FIN
21.03.2014 18:34:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tänään alkoi mietityttämään, että enhän minä oikein osaa mitään kitaralla.. Siis mitä nyt kannattaisi tehdä, että oppii? Olen käynyt läpi nuo kolme Hal Leonard kitarakoulu- kirjaa jotenkin, mutta mitä nyt? Pitäisikö opetella skaaloja? Osaan nyt duuri- ja molliskaalojen perusidean: Duuri = koko-koko-puoli-koko-koko-koko-puoli, Molli = koko-puoli-koko-koko-puoli-koko-koko. Lisäksi minulle on kehittynyt huono tapa lyödä plektraa vain alaspäin. Miten pääsisin siitä eroon? Aina, kun yrittää soittaa jotain oikeaa kappaletta niin tuntuu, että olen liian hidas. Antakaa neuvoja, pliis :)!
 
Omat kitarakamat: Squier Classic Vibe 60s Stratocaster (ei modattu) Yamaha THR10X
sustain65
21.03.2014 20:15:36 (muokattu 21.03.2014 20:16:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Robert FIN: Aina, kun yrittää soittaa jotain oikeaa kappaletta niin tuntuu, että olen liian hidas. Antakaa neuvoja, pliis :)!
 
Tuohan on ainakin itselläni se normaali tilanne kun alan treenaamaan uutta kappaletta. Ei siinä oikein muu auta kuin opetella kappale pala palalta ja ne palat ensin levytempoa hitaammin ja vasta kun palasten soitto hitaalla tempolla alkaa sujua, niin sitten alkaa hitsaamaan palasia yhteen ja lopuksi voi alkaa myös nostamaan tempoa kunnes pääsee levytempoon. Ja kärsivällisyyttä kehiin, omille taidoille haastavassa kappaleessa menee hyvinkin esim. useita viikkoja tai jopa kuukausia ennen kuin sen soittamisesa pääsee tyydyttävälle tasolle.
 
Robert FIN
21.03.2014 20:33:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

OK, kärsivällisyys olisi varmaan aika kova sana tässä mun tilanteessa :)! Aloin vain kokeilemaan soittaa "Iron Maiden - The Trooper" ja se tuntuu aika kohtuuttoman nopealle soittaa, mutta yritetään sitten rauhassa harjoitella..
 
Omat kitarakamat: Squier Classic Vibe 60s Stratocaster (ei modattu) Yamaha THR10X
sustain65
23.03.2014 07:14:22 (muokattu 23.03.2014 07:15:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Robert FIN: OK, kärsivällisyys olisi varmaan aika kova sana tässä mun tilanteessa :)! Aloin vain kokeilemaan soittaa "Iron Maiden - The Trooper" ja se tuntuu aika kohtuuttoman nopealle soittaa, mutta yritetään sitten rauhassa harjoitella..
 
Kappas, samaa biisiä treenailin taannoin itsekin. Otin sen ohuilta kielistä soitettavan perusriffin haltuun kohtuullisesti. Laukkakomppi ei vielä lähtenyt levytempolla, jäi parikymmentä bps uupumaan kun metronomin kanssa kokeilin. Ottaisi varmaan vähintäänkin muutaman viikon treenata se levytempoon. Nuorille tuota asiaa mahdollisesti virnuileville janttereille totean että 48-v aloittelijalle nopeiden juttujen opettelu ottaa oman aikansa - mutta onnistuu lopulta. Ko. biisin treenailu jäi sitten kun sitä ei ole alettu soittelemaan bändin kanssa ja siitä suunnasta on pukannut muuta uutta opeteltavaa aika reppaasti. Mutta nyt tuli kyllä päähän ajatus, että täytyypä kuitenkin ottaa The Trooper kunnolla haltuun jossakin vaiheessa.
 
Todellakin, paljon, paljon kärsivällisyyttä kehiin! Esim. The Trooperin melodiariffi haltuun muutaman nuotin osina, harkiten ja päättäen että mitkä nuotit soitat alaspäin pikkaamalla ja mitkä ylöspäin (nuottien aika-arvojen perusteella). Alternative picking siis käyttöön sopivasti. Ja noudatat sitten sitä samaa pikkauskuviota joka kerta. Riffiin sisältyvät trillit kannattaa opetella erillisinä, jos et ole soitellut sellaisia aiemmin. Ja todella olennaista on saada riffi menemään ensin kunnolla ja tarkasti normaalia hitaammalla tempolla, sitten voi lisätä tempoa. Esim. aloittaa 50% tempolla, sitten kun se sujuu ottaa 75%:n haltuun ja vasta kun se sujuu on 100% vuoro. Toki voi aikaisessakin vaiheessa kokeilla "pyrähdyksinä" mikä on oma maksiminopeus rifille, vaikka se menisi epäpuhtaastikin. Jotkut väittävät että sellaisesta on hyötyä.
 
VeKrio
23.03.2014 07:26:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikkien järjestystä pleksissä... Eihän tässä kovasti metsään mennä vaikka laittais kummin päin, mutta kummasta todennäköisesti kannattais lähteä liikkeelle?
 
Löysin hyväntuntuisen palastraton ja mikkeinä kolme singlecoilia ja pohdin niitten järjestystä. Tallaan aika luonnollisesti Seymour duncanin Hot rails, mutta sitten olis kaks mikkiä, joista en oo varma että kummin päin kannattais aluks kytkeä. Ne on Dimarzion Virtual Vintage Blues ja Axesrus Texas Blues diablo edition. Diablossa merkintä Neck, mutta Virtualissa ei mitään.
 
Noitten Virtualin ja Diablon kOhmi-luvut on aika liki toisiaan...
 
Dimarzio: http://www.dimarzio.com/pickups/str … nceling-strat/virtual-vintage-blues
 
Axesrus: http://www.axesrus.co.uk/Axesrus-Texas-Blues-Diablo-Edition-p/tbde.htm
 
"Tuon väristä meillä on." -Kailis
Robert FIN
23.03.2014 11:46:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

@Sustain: Hieno juttu! Sain opeteltua ensimmäisen riffin introsta lisäämällä nopeutta 160 tempoon ja kuulostaakin välttävälle :)! Jäi vaan vähän epäselväksi, että onko se loppuosa C-C-C-B-G vai C-C-C-A#-G, koska eri lähteet väittää eri vaihtoehtoja. Onko toinen vaihtoehto edes mahdollinen, kun kappale on kerran E-Mollissa? Sitten juutuin intron kakkososaan, koska se hammer on/pull off- kohta on mahdoton.. En saa kakkoskielen 7 tai 8 nauhalta kovin hääppöistä ääntä hammer on:illa. Miten asian voi korjata?
 
Anteeksi tyhmät kysymykset.
 
Niin, ja auttakaahan tuota edellisen viestin lähettänyttä, kun en itse osaa ;)!
 
Omat kitarakamat: Squier Classic Vibe 60s Stratocaster (ei modattu) Yamaha THR10X
papitsu
23.03.2014 11:54:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Robert FIN: Jäi vaan vähän epäselväksi, että onko se loppuosa C-C-C-B-G vai C-C-C-A#-G, koska eri lähteet väittää eri vaihtoehtoja. Onko toinen vaihtoehto edes mahdollinen, kun kappale on kerran E-Mollissa?
 
C-C-C-B-G. Ja totta kai toinenkin vaihtoehto olisi täysin mahdollinen - musiikissa kaikki on sallittua: ei kukaan tule kieltämään käyttämästä sävellajin ulkopuolisia säveliä, jos se vain kuulostaa omasta mielestä hyvälle - mutta tässä tapauksessa säveltäjä on valinnut sävellajiin kuuluvan sävelen.
 
Mielipiteeni on fakta.
Robert FIN
24.03.2014 21:09:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos avusta.
 
Silti se intron 2. osa ei onnistu alkuunkaan trillien takia. Onkin tässä pikku hiljaa paljastunut, että Iron Maidenin ykköskitaristi Dave Murray onkin mieletön legato-mestari. Haluaisin kuitenkin soitella näitä kappaleita, joten pitää alkaa harjoitella hammer-on ja pull-off juttuja nimimerkillä ysi tai kasi kielisetti menee hankintaan. Olenkin vasta aloittelija, joten tavoitteeksi legatotaiturin taito.
 
Omat kitarakamat: Squier Classic Vibe 60s Stratocaster (ei modattu) Yamaha THR10X
Raudt
25.03.2014 00:10:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Robert FIN: Kiitos avusta.
 
Silti se intron 2. osa ei onnistu alkuunkaan trillien takia. Onkin tässä pikku hiljaa paljastunut, että Iron Maidenin ykköskitaristi Dave Murray onkin mieletön legato-mestari. Haluaisin kuitenkin soitella näitä kappaleita, joten pitää alkaa harjoitella hammer-on ja pull-off juttuja nimimerkillä ysi tai kasi kielisetti menee hankintaan. Olenkin vasta aloittelija, joten tavoitteeksi legatotaiturin taito.

 
Multa sattuu löytymään sama (äskettäin hankkimani) vahvistin ku sultakin (THR10X), ja piruuttani laitoin kitaraan 9-sarjan kielet. Aikasemmin ollu 12-, ja jopa 13-sarjan kielet käytössä (yleensä 10 tai 11), ja rankassa hevisahauksessa toimineet ihan hyvin. Mulla on kuitenkin pienet ja heikot sormet, joten 9-sarjan kielillä ja THR10X:n ihanalla gainilla oon löytäny ihan uutta intoa ja potkua soitteluhommaan. Löytäny ihan "uuden maailman" niin sanotusti. Ikää on 32, kitaran oon omistanu lukioajoista lähtien. Nyt vasta rupee tuntumaan siltä, että innostaa opetella SOITTAMAAN.
 
Robert FIN
27.03.2014 20:27:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, sain juuri itsekin vaihdettua Yamaha THR10-X:ään ja on kyllä mahtava vahvistin. Säröä riittää nyt ainakin omiin rock ja heavy juttuihin ja se on muutenkin mainio peli. Lue juttua vaihto-operaatiosta tästä osoitteesta (toivottavasti osasin tehdä linkin):
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=222180&co=30
 
Olen myös oppinut tosi paljon asioita kitaransoitosta tämän viikon aikana. Olen kehittynyt ylös-alas lyömisessä plektralla. Sen tukemiseksi opettelin soittamaan sormet "auki" sen sijaan, että pitää kättä kerällä. Lisäksi kiinnitin huomiota legatojen soittoon ja opin jo saaman jonkinmoisen äänen hammer-on/pull-off tekniikalla. Tämän seurauksena Trooperin opettelu sai luvan jatkua :)!
 
Olin siis vähän liian kärsimätön, kyllähän sitä oppii kun yrittää tarpeksi ankarasti. Nyt, kun opin vähän uusia asioita niin kitaransoitto maistuu paremmin kuin ikinä (n. 1v uran aikana). Jees!
 
Omat kitarakamat: Squier Classic Vibe 60s Stratocaster (ei modattu) Yamaha THR10X
Robert FIN
30.03.2014 18:40:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt alkoi taas ärsyttää pahemman kerran!! Miksi nämä tabulatuurit on netissä niin surkeeta roskaa!? Eihän tässä ole mitään älyä kun "Songsterr" ja "Ultimate Guitar" ovat ihan eri mieltä joka tabistä ja kaiken huipuksi molemmat ovat surkeita huijaus-nuotteja! Eikö ne ole kuunnellut sitä kappaletta yhtään kertaa? Mistä tässä nyt sitten voi opetella soittamaan jotain kappaleita kun netti on väärässä pahemman kerran?!
 
Omat kitarakamat: Squier Classic Vibe 60s Stratocaster (ei modattu) Yamaha THR10X
Gööl
31.03.2014 04:55:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos itsellä on aikaa ja motivaatiota niin ainahan voi (koettaa) opetella kiinnostavia biisejä korvakuulolta. Alussa on melko hankalaa saada yhtään mitään kuulostamaan oikealta, saati sitten kokonaista biisiä, mutta yrityksen ja erehdyksen kautta on hyvä opetella pikku pätkiä sieltä täältä kunnes touhu alkaa luistaa. Siinä samalla sävelkorvakin kehittyy kuin itsestään ja pian huomaakin soittavansa paljon paremmin kuin netin tabulatuurimaakarit.
Uskallan myös väittää, että omaan soittoon tulee paljon enemmän itsevarmuutta kun täytyy vain luottaa omiin kykyihinsä ja kuuloonsa paperin sijaan.
 
Kuus kieltä ja kauhia mekkala
silver123
01.04.2014 09:35:07 (muokattu 01.04.2014 09:36:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tällanen pikakysymys: osaatteko suositella jotain hyvää kitaraopetusvideota mulle? Oon soittanut muita instrumentteja kauankin ja musataustaa on. Kitaras oon aloittelija, osaan perussoinnut, mut olis kiva hahmottaa enemmän sointujen muodostamista, liikkua otelaudalla ja osata vähän monipuolisemmin sointuja. Että pystyis komppaamaan vähän paremmin :) vähän tyhmä kysymys tänne, mut netti on täynnä noita videoita, eikä mun tarvitse ihan alkeista mennä, mut kitaran otelaudan ymmärrys on nyt hakusessa. Ehkä te kitaristit osaatte vinkkailla jotain! Niin ja nyt alkajaisiks soitan akustisella. Soinnut on muuten kaikki tosi tuttuja!
 
Mumle
04.04.2014 09:42:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hello kitaristit!!! Olen aloitteleva kitaristi ja aloitan tosiaan nollasta.Musiikkityyli on heavy/metal. Kysymys kuuluu,että mikä kitara kannattaa ostaa? Ainahan paras ja kallein mihin on varaa pitäs ostaa mutta en alkuun haluais laittaa yli 500:taa €:a. Itsellä kiinnostas lähinnä ESP tai Jackson.Tai Dime. Noista kolmesta laittakaa kommentteja ja infoa ja suosituksia.Kiitos etukäteen!
 
Raudt
04.04.2014 22:21:03 (muokattu 04.04.2014 22:24:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Robert FIN: Nyt alkoi taas ärsyttää pahemman kerran!! Miksi nämä tabulatuurit on netissä niin surkeeta roskaa!? Eihän tässä ole mitään älyä kun "Songsterr" ja "Ultimate Guitar" ovat ihan eri mieltä joka tabistä ja kaiken huipuksi molemmat ovat surkeita huijaus-nuotteja! Eikö ne ole kuunnellut sitä kappaletta yhtään kertaa? Mistä tässä nyt sitten voi opetella soittamaan jotain kappaleita kun netti on väärässä pahemman kerran?!
 
Itse en oo käyttäny ku Ultimate Guitaria. Sieltä löytyy paljon hyödytöntä roskaa, mutta myös todella paljon hyviä ja tarkkoja tabeja. Tähditys ja äänten määrä kertoo aina paljon kunkin tabin kohalla. Ei kuitenkaan aina.
 
Ja mitä Gööl sano. Oma korva kunniaan. Ja harjotusta sille. Netin tabit toimii hyvänä tukena ja lähtökohtana, ainakin alussa. Eli, kuuntele biisiä tuhannesti läpi, kattele parasta tabia mikä siitä löytyy, tapaile kitaralla, kuuntele edelleen, kyseenalaista, katso uudelleen tabia, jos se vaikka sittenkin onkin oikeassa (joskus ei oo), kuuntele ja soittele.
 
Edit: Ja sitten on tietysti tabulatuurikirjat keksitty. No on todennäkösemmin 100% oikeessa ku netin tabit.
 
SossunRahoil
09.04.2014 15:38:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä neuvoksi kun ei nuotti soi tarpeeksi kauan? Voiko vika kielissä? Nauhoissa? Tekniikassa? Mikeissä?
 
"Kokoo kokko." "Koko kokkoko?" "Koko kokko."
calf
10.04.2014 10:51:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SossunRahoil: Mikä neuvoksi kun ei nuotti soi tarpeeksi kauan? Voiko vika kielissä? Nauhoissa? Tekniikassa? Mikeissä?
Kielet liian alhaalla?
 
"If you don't live it, it won't come out of your horn." Charlie Parker
SossunRahoil
10.04.2014 15:14:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä ollut tuo ongelma :P kaiken varalta tarkennan että kyseessä on bendi, 9. Nauhalta.
 
"Kokoo kokko." "Koko kokkoko?" "Koko kokko."
Numb
10.04.2014 15:59:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SossunRahoil: Eipä ollut tuo ongelma :P kaiken varalta tarkennan että kyseessä on bendi, 9. Nauhalta.
 
Eli muuten soi, mutta juuri tämä nimenomainen bendi 9. nauhalta ei? Silloin voi olla, että on nauha alhalla tai seuraava koholla. Tai sitten pieni radius tekee temppunsa.
 
Näissä nyt kannattaisi jakaa vähän enemmän informaatiota, ihan vaikkapa se mikä kitara on kyseessä saattaisi auttaa jahtaamaan ongelmaa.
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
SossunRahoil
11.04.2014 09:12:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainakin tavalliset nuotit soi hyvin. Kitara on Cort x-2 lh, vasta reilun vuoden vanha.
 
"Kokoo kokko." "Koko kokkoko?" "Koko kokko."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5132 133 134 135 136140 141 142 143 144

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «