Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: "Rääkyminen"
1 2 3 4 562 63 64 65 66 67
maNaaja
15.09.2012 13:47:32 (muokattu 15.09.2012 13:48:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen nyt muutamalla keikalla koittanut vetää täysin ilman monitorointia, ja se tuntuisi olevan itseasiassa aika hyväkin vaihtoehto. Tiedän kuitenkin aika hyvin miltä suustani päästämäni äänet kuulostavat, joten kuvittelen loput mitä en kuule. Tuolla tavalla meininkiin on tullut tiettyä rentoutta, kun ei tartte jännittää mitä se miksaaja tällä kertaa sekoilee.
 
Kiitos vain palautteesta, Örkinrumilus. :) Artikulaatioon on hyvä tähdätä, ja itsekin olen vasta viime aikoina alkanut kiinnittää siihen enemmän huomiota vaikka se ihan alussa olikin päällimmäisenä tavoitteena. Muuten, eikös Randylla ja Angelalla ole kuitenkin ihan eri tekniikat?
 
Örkinrumilus
16.09.2012 10:00:25 (muokattu 16.09.2012 10:02:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muuten, eikös Randylla ja Angelalla ole kuitenkin ihan eri tekniikat?
 
Näin voi hyvinkin olla, ottaen huomioon että jo sukupuolesta lähtien ollaan eri suunnilla :p Kuitenkin korvakuulolta kuunneltuna ainakin tuotettu ääni on hyvinkin samanlaista, kumpikaan ei ainakaan puhevolalla vetele noita vokaaleja ;) joskin randy vetelee enemmän painottuen matalaan rekisteriin ja Angela taasen luottaa ylempään rekkariin. Mikä on toi luonnollistakin.
 
Ja ovathan molemmat Melissa Crossin oppilaita, joten voisi olettaa ainakin yhteisiä vaikutteita tekniikassa olevan.
 
-Örkki-
 
"Miksei kuulu ääntä?!" "Laita signaalipiuha kiinni mikseriin.."
Psykososiaali
23.09.2012 13:44:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse en käytä niinkään perniteistä örinää, vaan jonkilaista omakeksimääni örinän ja huutamisen välimutoa joka kuulostaa suurinpiirtein Panteran Phil Anselmon laulu tyyliltä. ns. Pantteri huutoja olen oppinut käyttämään. Mutta ongelmani onkin se että tuossa "Phil Anselmo örinässä" en keikalla pysty samaan tulokseen kuin reeneissä. Eli kun jännitän kurkunpäätä sekä muita ääntöväylän osia saadakseni äänen, en pysty keikalla jatkuvasti tätä ääntä tuottamaan, ääni ikään kuin "lopahtaa kesken" Tahtoisin pystyä pitämään "örinässäni" saman laadun koko lauluosuuden ajan. Syynä voi tottaki olla myös että keikalla liikehdin runsaasti enemmän kuin reeneissä. Mutta onko kellään mitään vinkkejä tähän?
 
Tahtoisin myös saada joitain hengitys vinkkejä, tahtoo nimittäin myös happi loppua tuossa tekniikassani.
 
Jos oli hankala saada kiini tuosta käyttämästäni tekniikasta kiinni, niin hyviä esimerkkejä ovat tosiaan Phil Anselmo, Hatebreedin laulaja Jamey Jasta, Slipknotin Corey Taylor sekä Stam1nan Hyrde. Äänen tuottamisessa ei ongelmaa mutta en pysty pitämään ääntä yllä kovin pitkään. Kiitän etukäteen
 
WickedVendetta
28.09.2012 16:00:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.facebook.com/WickedVendetta
http://www.youtube.com/user/WickedVendetta
We need a singer or a sologuitarist
 
Ultrabass
19.11.2012 08:49:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Psykososiaali:
 
Tahtoisin myös saada joitain hengitys vinkkejä, tahtoo nimittäin myös happi loppua tuossa tekniikassani.
Äänen tuottamisessa ei ongelmaa mutta en pysty pitämään ääntä yllä kovin pitkään. Kiitän etukäteen

 
Hengitätkö niin, että vatsa pullistuu vai niin että hartiat kohoilee? Kokeile hengittää "vatsalla" eli niin, että vatsa pullistuu, mutta hartiat pysyy about paikallaan. Sanoovat, että näin saat enempi ilmaa sisuksiisi--> voit rääkyä pitempään...
 
Aaro55
19.11.2012 12:53:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ultrabass: Hengitätkö niin, että vatsa pullistuu vai niin että hartiat kohoilee? Kokeile hengittää "vatsalla" eli niin, että vatsa pullistuu, mutta hartiat pysyy about paikallaan. Sanoovat, että näin saat enempi ilmaa sisuksiisi--> voit rääkyä pitempään...
 
Klasarissa käytetään ns syvähengitystä, jolloin vatsan lisäksi laajenee kyljet ja selkä. Oikeaan tekniikkaan liittyy myös taito laskea liiat ilmat pois fraasin lopussa, muuten happi loppuu ajanoloon. Hengitystekniikkaa harjoittelen itse laskemalla s-äännettä hitaasti ulos.
 
Tosin klasarissa opetellaan myös ilmaa säästäävää äänen muodostusta, jolloin ilma riittää pidempään. Tätä kutsutaan tiiviydeksi. Aikoinani klarinettia soittaessani pystyin tuottamaan tasaisen äänen, joka kesti 3 minuuttia, sitä kutsuttiin hyväksi ansatsiksi: laulamisessa lienee sama.
 
Jos tarkoitus on tuottaa huutamiselta kuulostavaa ääntä, niin en tiedä voiko siinä tekniikalla säästää ilmaa. Riippuu tietysti, miten huutamisen määrittää. 8-) Oikealla hengityksellä se kuitenkin kestää pidempään. Palleahengityksessä ilman sisäänotto on myös hyvin nopea: ääntöhengityksessä (=ääni) vatsanpeitteen lihaksilla painetaan keuhkoja kasaan, kun ilmaa vedetään uudelleen sisään, niin rentouttamalla vatsanpeitteen lihakset keuhkot täyttyvät ilman omaa työtä: ylöspäin painettu massa valahtaa alas ja vetää keuhkot täyteen. Täytyy vain varoa, että kyljet ja selkä eivät anna periksi.
 
Ultrabass
21.11.2012 14:49:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aaro55: Klasarissa käytetään ns syvähengitystä, jolloin vatsan lisäksi laajenee kyljet ja selkä. Oikeaan tekniikkaan liittyy myös taito laskea liiat ilmat pois fraasin lopussa, muuten happi loppuu ajanoloon. Hengitystekniikkaa harjoittelen itse laskemalla s-äännettä hitaasti ulos.
 
Jos tarkoitus on tuottaa huutamiselta kuulostavaa ääntä, niin en tiedä voiko siinä tekniikalla säästää ilmaa. Riippuu tietysti, miten huutamisen määrittää. 8-) Oikealla hengityksellä se kuitenkin kestää pidempään.

 
Puhuimme siis ilmeisesti samasta asiasta :)? Tosin sinä onnistuit ilmaisemaan sen paljon tarkemmin ja selkeämmin :D.
 
Tässä yhteydessä kyse on jostakin tämän tyylisestä huutamisesta: http://www.youtube.com/watch?v=Y-7FlfTMePE&feature=relmfu
 
Tämmöisessä huutamisessa ilman virtauksen kontrollointi on nimenomaan kaikki kaikessa ja täysin mahdollista kyllä :).
 
Aaro55
22.11.2012 19:21:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ultrabass: Puhuimme siis ilmeisesti samasta asiasta :)? Tosin sinä onnistuit ilmaisemaan sen paljon tarkemmin ja selkeämmin :D.
 
Ritva Eerola erottaa vatsahengityksen ja syvähengityksen. Syvähengitys on laajempi kuin pelkkä vatsahengitys. Mutta samansuuntaisesta hengityksestä kyllä on kysymys.
 
Tässä yhteydessä kyse on jostakin tämän tyylisestä huutamisesta: http://www.youtube.com/watch?v=Y-7FlfTMePE&feature=relmfu
 
Tämmöisessä huutamisessa ilman virtauksen kontrollointi on nimenomaan kaikki kaikessa ja täysin mahdollista kyllä :).

 
Sehän kuulosti hyvältä! Kaverilla taitaa olla tekniikka halussaan. Tulkitsin äänen niin, että hän käyttää narinarekisteriä suurella volyymillä je venyttää sen melko korkealle. Siinä tosiaan pitää hallita erittäin hyvin ilman liikkeet.
 
Jos äänihuuliin kohdistuva ilmavirran paine ylittää äänihuulten voimat, niin tulee karjahduksia, joka mielestäni on narinarekisterin vuotava muoto. Sitä äänihuulet eivät pitkään kestä.
 
Klasarissa pyritään kantavaan ääneen, mutta tässä musiikissahan kantavuus on ulkoistettu elektroniikalle. Se tuo hyvin paljon uusia ulottuvuuksia löytyville äänille.
 
Ultrabass
22.11.2012 22:40:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aaro55:
 
Jos äänihuuliin kohdistuva ilmavirran paine ylittää äänihuulten voimat, niin tulee karjahduksia, joka mielestäni on narinarekisterin vuotava muoto. Sitä äänihuulet eivät pitkään kestä.
 
Klasarissa pyritään kantavaan ääneen, mutta tässä musiikissahan kantavuus on ulkoistettu elektroniikalle. Se tuo hyvin paljon uusia ulottuvuuksia löytyville äänille.

 
Tosiaan karjuessa voi myös satuttaa itseään aika pahoin, mutta treenaamalla (-->löytämällä oikean tekniikan) tuota hommaa voi tehdä tuhoamatta äänihuuliaan. Hyvä esimerkki on tuon linkittämäni biisin alkuperäinen laulaja Randy Blythe joka on tehnyt tuota hommaa lamb of godin riveissä muistaakseni jo vuodesta 1995 ja hyvinhän tuo porskuttaa edelleen menemään :)
 
jusaman
20.12.2012 21:12:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsekin tuossa jonkinmoista huuto/laulutouhua on tullut noh, ehkä vuoden verran harrastettua epäsäännöllisesti ja olisi mukava kuulla jotain kommenttia. Aika alkutekijöissä siis ollaan. Pahemmilta kivuilta ja säryiltä on vältytty. Välillä on tullut ehkä puskettua liikaa reeneissä kun on meinannut hukkua laulut muun metelin alle ja sillä on saanut särkyä aikaiseksi. Vedellä on tullut aina meuhkatessa voideltua äänihuulia tasaseen tahtiin ja omalla kohdalla ainakin huomannut toimivan. Ehkä jotain kehitystä on tullut, mutta takkustahan se vielä on ja alkutekijöissä. Kuten tuli jo mainittua. No, ehkä sitä jonain päivänä saa Anselmo-huutoja lähteen vielä :)
 
Tuosta viime keväältä live-nauhotusta reeneistä näytteeksi: http://www.youtube.com/watch?v=VfvBsqZp7Q4
 
Jos mies puhuu yksin metsässä, eikä yksikään nainen ole kuulemassa, onko mies silti väärässä?
TCBS
29.12.2012 01:48:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse lähdin liikkeelle etsimällä yhden tavan "rääkyä", joka tuntui mukavalta ja lähdin laajentamaan siitä. Nykyään toimii jo vatsanpohjalta menevät dödikset, bläkkisrääkynät ja kurkkukorina. Seuraava ongelma oli taas "kanavan vaihto" puhtaan ja örinän välillä. Nykyään homma toimii mallikkaasti, mutta ekoilla keikoilla oli vaivan tynkää.
 
Pari biisin tynkää, jälkimmäisessä enemmän puhdasta, ensimmäisessä enemmän eri ördäyssaundeilla leikkimistä.
 
http://saatananmario.net/sites/saat … 0-%20Satanick%20Zombie%20Attack.mp3
 
http://saatananmario.net/sites/saat … or%20-%2002%20-%20New%20Lucifer.mp3
 
I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed or numbered. I am a free man!
Timitzii
15.01.2013 20:10:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitään hyviä alkuharjoituksia örinän ja korkeampien rääkäisyjen opetteluun? Nuo ovat sinänsä riskialttiita harjoitella, joten jonkinlaisia harjoituksia olisi mieluisaa kuulla/saada tietää.
 
ooidort
15.01.2013 21:43:24 (muokattu 15.01.2013 22:49:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Timitzii: Mitään hyviä alkuharjoituksia örinän ja korkeampien rääkäisyjen opetteluun? Nuo ovat sinänsä riskialttiita harjoitella, joten jonkinlaisia harjoituksia olisi mieluisaa kuulla/saada tietää.
 
"Ummetusnarinat" kuvaa aika hyvin kikkaa jonka avulla itse opettelin aikoinaan örinöintiä. Kuvittelet siis itsesi täysistunnolla, ja ähkiväsi ehkä vähän liian kovaa homman parissa. Tuo "aah" äänne joka kyseisestä ähkimisestä syntyy on aika lähellä "oikeaa" örinätekniikkaa, enää puuttuu pallean ja hengityksen hallinta jotta saadaan volyymiä soundiin. Korkeat kärinät pitäisi myös ainakin teoriassa olla mahdollista tähän perustuvalla tekniikalla. Kannattaa kirjoitella YouTubeen notta Melissa Cross niin alkaa löytymään aika hyvää alkupuolen materiaalia örinästä kiinnostuneille. Itse treenaamiseen on pahempi sitten sanoa muuta kuin että laulele mukana lempiörinöitsijän kipaleisiin, siinä samalla yleensä tulee plokattua se itselle mieleisin soundikin. Örinähän on siinä mielessä hauska laji, että äänten yksilölliset vaikutukset soundiin ovat suhteellisen pieniä olettaen että tekniikka on sama. Toki ns. vocal fry sitten tuo sitä omaleimaista soundia enemmän esille, vrt. Stam1nan Hyrde - Devin Townsend..
 
Tässä vielä omaa soundia nykyisellään nojaten lähtökohtiin joista ylempänä kirjoittelin:
 
https://soundcloud.com/karhu/sukkah-aka-changed-the-pickups
 
Ainiin. Muista ettei örinää opita yhdessä yössä. Itselle oikean tekniikan löytäminen vie aikansa, joillekkin palaset loksahtavat paikalleen heti kun taas toiset hakevat vuosia. Itse olen örinöintiä harrastanut aika tarkkaan viitisen vuotta ja soundi kehittyy edelleen. Treeniä vaan, mutta kaikki mikä sattuu on väärin.
 
www.mikseri.net/osqvalitut
jwa
06.02.2013 20:42:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

so'on semmonen homma, että hifistely on yksi asia lähestyä asiaa. reilu 20 vuotta asiaan vihkiytyneenä voin sanoa, että oikotietä onneen ei ole. kokeilua, kovaa treeniä ja kurkunpään tulehduksia. vuosien myötä siihen ääneen tulee voimaa ja kun kuuntelee sitä omaa kehoaan löytää sen oman parhaan tekniikan - soundia pystyy hiomaan hienosti aina kun äänittää omaa ääntään kunnon mikillä ja kunnon suljetut luurit päässä.
 
ehkä vähän provosoivaa kirjoitusta, mutta kokeilkaa - fakta vain on, että pitää se soundikin olla luontaisesti jonkinlainen siitä kehosta johon on syntynyt. en vain jaksa uskoa, että persoonallisen vahvan soundin voi oppia opettelemalla.
 
saa ampua, saa vääntää - tehän teette tätä loppupeleissä itsellenne ja niin se pitää ollakin. kun oma soundi kuulostaa sitten nauhalta hyvältä olette päässeet tavoitteeseen.
 
"repii raadon...maistaa!"
Puimuri
20.02.2013 17:16:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve!
 
Olen tässä nyt jo parisen vuotta lauleskellut pelkällä puhtaalla äänellä ja koen tämän osaavani jo melko hyvin.
 
Olen aina halunnut oppia rääkymään ja juurikin tänään se tapahtui ikään kuin vahingossa. Ääntelin itsekseni matalaa "AAAA":ta ja hiljalleen lähdin muodostamaan säröä tähän, kunnes sitten rykäisin muutaman kerran ja se kuulostikin mielestäni yllättävänkin hyvältä.
 
Jatkoin tätä sitten heti pari tuntia putkeen ja kysymys kuuluukin, että onko normaalia tämän ensimmäisen kerran jälkeen että kurkkuun hieman sattuu? Tuntuu kuivalta ja tekisi mieli juoda kokoajan. Eli teenkö jotain väärin vai johtuuko tämä vain, koska ensimmäinen kerta?
 
ooidort
20.02.2013 18:25:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Puimuri:
Jatkoin tätä sitten heti pari tuntia putkeen ja kysymys kuuluukin, että onko normaalia tämän ensimmäisen kerran jälkeen että kurkkuun hieman sattuu? Tuntuu kuivalta ja tekisi mieli juoda kokoajan. Eli teenkö jotain väärin vai johtuuko tämä vain, koska ensimmäinen kerta?

 
Kaula ja äänentuottovälineet ovat täynnä lihaksia, ja niiden käyttäminen tavalla johon ne eivät ole tottuneet vaikuttavat kaulan alueen lihaksiin samalla tavalla kuin penkkipunnerrus vaikuttaa rintalihaksiin. Eli kyllä, täysin normaalia jos itse soundin tuottaminen oli kivutonta.
 
www.mikseri.net/osqvalitut
Puimuri
20.02.2013 18:34:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ooidort: Kaula ja äänentuottovälineet ovat täynnä lihaksia, ja niiden käyttäminen tavalla johon ne eivät ole tottuneet vaikuttavat kaulan alueen lihaksiin samalla tavalla kuin penkkipunnerrus vaikuttaa rintalihaksiin. Eli kyllä, täysin normaalia jos itse soundin tuottaminen oli kivutonta.
 
Okei, kiitti!
 
Saundin tuottaminen kyllä oli kivutonta. Harjoittelin siten, että yritin tuottaa rääkymisellä pitkää "AAA":ta ja tämän avulla muuttaa säröä siten, että se tuntuu mahdollisimman luontevalta eikä satu.
 
Exhausted
25.10.2013 12:53:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.youtube.com/watch?v=X9bqv8I7wt4
 
Ei näin.
ThomSai
22.01.2014 09:46:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Exhausted: http://www.youtube.com/watch?v=X9bqv8I7wt4
 
Ei näin.

 
Tää aiheutti putoomisen :D Mut tollasta se varmaan itelläkin oli ekat pari päivää kun alko reenaan.
 
-Monkey-
16.02.2014 02:45:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen alkanut reenailla murinoita mutta jotenkin en saa kuiskausvolyymiä kovempaa ääntä aikaiseksi. Olen katsonut paljon opetusvideoita netistä ja Melissa Crossin molemmat videot on katsottu myös, mutta vieläkään en ymmärrä kuinka sitä ääntä saadaan enemmän. Olen siis harjoitellut sekä matalia että korkeita murinoita, mutta tärkeintä olisi oppia matalia.
 
"Kauna"meininkejä, joita monessa paikassa on neuvottu, olen saanut harjoiteltua ja sillä tavalla saan kuitenkin kovempaa ääntä tuotettua. Ongelmana on kuitenkin että vain lähinnä pitkät äänet, huudot ja särötetty nazgul-tyylinen kiljuminen onnistuu tuolla tyylillä ja lyriikoiden lausuminen ei onnistu. Lisäksi kurkku menee niin sanotusti "tukkoon" ja ilma ei kulje tuota tehdessä ja siksi sitä ei voikaan tehdä kovin pitkiä aikoja putkeen.
 
Osaisiko joku antaa jonkinlaisia neuvoja, kuinka edetä ja mitä teen väärin/mitä pitäisi tehdä?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 562 63 64 65 66 67

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «