Muusikoiden.net
25.04.2014

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: "Rääkyminen"
1 2 3 4 556 57 58 59 6062 63 64 65 66
Ihminen?
22.08.2010 16:34:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon huomannu, että jos kurkussa on oikeessa kohdassa sopivasti limaa ja kuiskaan, saan sellasen matalan korinan jonka saa kuulostamaan puheelta ja puhevoimakkuudelle asti. Vois olla kätevä jos sais sen liman pysyy, mut aina ku nielasee ni se lima siirtyy sopivasti eikä sitä korinaa enää saa tehtyä.

Nefegoth
23.08.2010 14:09:54

Jaa-a empä kyllä osaa sanoa, kun ei minulla ole tuollaista ongelmaa ollut mä vaan rääyn niin mä rääyn... Mutta sellanen ongelma on että joskus jollain tapaa rääkyminen voi jopa alkaa oksettamaan :S

ooidort
23.08.2010 14:57:22

Luultavasti laulutyylisi rasittaa liikaa kurkkua jos se aiheuttaa oksennusreaktion. Örinä/rääyntä syntyy "syvällä" kurkun takana, eikä sen pitäisi oikeaoppisesti tehtynä kutittaa tai muutenkaan rasittaa kurkkua.

www.mikseri.net/osqvalitut
Nefegoth
23.08.2010 15:18:23

ooidort: Luultavasti laulutyylisi rasittaa liikaa kurkkua jos se aiheuttaa oksennusreaktion. Örinä/rääyntä syntyy "syvällä" kurkun takana, eikä sen pitäisi oikeaoppisesti tehtynä kutittaa tai muutenkaan rasittaa kurkkua.

Joo mut eise aina, voi kyl olla et se johtuu muusta kun varsinaisesti siitä rääkymisestä.

Ihminen?
23.08.2010 19:34:59

Tohon mun aiempaan viestiin, huomasin että Mynthon-pastillit auttaa sen sopivan liman muodostamisessa, eikä nieleminen välttämättä vie sitä limaa pois, ja jos vie, köhii vähän ni se tulee takas sopivaan kohtaan.

Mohla
24.08.2010 10:42:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihminen?: Tohon mun aiempaan viestiin, huomasin että Mynthon-pastillit auttaa sen sopivan liman muodostamisessa, eikä nieleminen välttämättä vie sitä limaa pois, ja jos vie, köhii vähän ni se tulee takas sopivaan kohtaan.

Mä veikkaan, että Mynthonit kivasti myös turruttaa kurkkua, niin että vetää äänihuulet paskaksi leikiten. Eli en ainakaan Mynthoneita suosittelisi.

Monet laulajat kuulemma kyllä vetää jotain makeeta (myös makeeta juomaa) ennen laulamista. Täähän ei oo klassisten laulajien mielestä oikein, mutta jos toimii eikä paikat mene rikki, niin mikäs siinä? (Näin mutulla siis, en oo mikään lauluopettaja ;)

"Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?" -Charlie McCharthy
Exhausted
24.08.2010 12:17:57 (muokattu 24.08.2010 12:18:27)

Vesi ja terveellinen ruoka ovat parasta tankkausta laulajalle. Esimerkiksi sokeriset juomat, alkoholi ja kahvi kuluttavat nestettä elimistöstä sen verran, ettei sitä jää juomasta yli äänihuulille. Tämän vuoksi runsas nestetankkaus on poikaa, hyvissä ajoin ennen laulusuoritusta.

Itse en muutenkaan haluaisi olla riippuvainen Mynthoneista tai muusta poppakonstista lauluääneni kanssa, ettei joudu tilanteeseen, jossa ei saa omaa lääkitystään. Vettä sen sijaan saa melkein mistä tahansa :)
Nefegoth
24.08.2010 12:41:53

Oikeessa sinänsä ootte että käytän tässä välillä kurkkuakin, pitäs yrittää opetella olla käyttämättä, välillä kivuliasta meinaan... Ja hengitys kusee koska happea menee liikaa ja huimaa jos karjun matalalta...

Exhausted
24.08.2010 12:43:31

Hengitystä kannattaa treenata, siinä kehittyy ajan myötä yllättävästi. Yksi hyvä treeni on että suhisee ilmaa pihalle kohtuullisen voimakkaasti niin kauan kuin jaksaa, ja sitten vetää ilmaa sisään. Lisää ohjeita löytää youtubesta ja googlesta.
nypdjaz
24.08.2010 16:06:46

Miten muuten syntyy teknisesti ottaen semmoinen Lemmy-ääni? En tarkoita pullollista viskiä päivässä-kuuria vaan sitä laulutekniikkaa, mistä se raspi lähtee?

Ihminen?
24.08.2010 17:14:37 (muokattu 24.08.2010 17:14:43)

Mohla: Mä veikkaan, että Mynthonit kivasti myös turruttaa kurkkua, niin että vetää äänihuulet paskaksi leikiten. Eli en ainakaan Mynthoneita suosittelisi.

Monet laulajat kuulemma kyllä vetää jotain makeeta (myös makeeta juomaa) ennen laulamista. Täähän ei oo klassisten laulajien mielestä oikein, mutta jos toimii eikä paikat mene rikki, niin mikäs siinä? (Näin mutulla siis, en oo mikään lauluopettaja ;)

Mitä pastilli muka äänihuulille tekee? Ainaki vähemmän tuhoja ku väärin tehty örinä.

Mohla
24.08.2010 22:52:40

Ihminen?: Mitä pastilli muka äänihuulille tekee? Ainaki vähemmän tuhoja ku väärin tehty örinä.

Tuossahan sen jo sanoin: turruttaa. Kun ei tunne milloin kurkkuun sattuu, niin helposti pistää äänihuulet erittäin huonoon jamaan. Sillonhan ei voi edes tietää jos tekee sen örinän (tai muunkinlaisen laulun) väärin.
Vähän sama, että jos pistää puudutusainetta käteen ja hakkaa paljaalla nyrkillä auton ikkunoita rikki, niin kyllähän se onnistuu, mutta vasta jälkeenpäin huomaa ne murtuneet rystyset.

Mä oon myös samoilla linjoilla Exhaustedin kanssa, eli ainoo "douppaus" mitä käytän on haalea vesi ja äänenavaus.

"Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?" -Charlie McCharthy
wewwie
25.08.2010 16:00:02

Nefegoth: Joo mut eise aina, voi kyl olla et se johtuu muusta kun varsinaisesti siitä rääkymisestä.

Suako sitten muuten oksettaa ihan spontaanisti? Ehkä kannattais vähän fiksailla juttuja. Jos laulu tai rääkynä tuntuu pahalta ja epämiellyttävältä niin ei se tekniikka kovin hyvä ole.

It is difficult to trust anyone whose instrument changes shape as he plays it!
wewwie
25.08.2010 16:03:43

Mohla: Mä veikkaan, että Mynthonit kivasti myös turruttaa kurkkua, niin että vetää äänihuulet paskaksi leikiten. Eli en ainakaan Mynthoneita suosittelisi.

Jotkin klasaritkin käyttää tuota jos kurkku on hullun kuiva. Esim suklaata tai hunajaa ennen keikkaa niin tulee limaa kurkkuun. Ja kivan energinen sokerihumala. Se on tosin tarkkaa hommaa ku täin n******nen että tuleeko sitä limaa sitten liikaa ja täytyy alkaa rykiä :D

It is difficult to trust anyone whose instrument changes shape as he plays it!
BoyOfSatanus
25.08.2010 18:00:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

örisimisen oppiminen kunnolla on vaikeeta mulla meni pari viikkoo treenatessa ennenku rupes kuulostaan hyvältä. kannattaa vaan kuunnella omia idoleita vaikka black metallissa ja koittaa tehdä saman lailla niinku nekin niin kyllä se siitä rupee aukeemaan kuinka kuuluu öristä hyvin eikä kannata antaa periks

mä oon koittanut hakee omaa persoonallista soundia jostain dimmu borgirin ja cradle of filthin väli maastosta

Ihminen?
25.08.2010 18:10:26 (muokattu 25.08.2010 18:10:52)

Mohla: Tuossahan sen jo sanoin: turruttaa. Kun ei tunne milloin kurkkuun sattuu, niin helposti pistää äänihuulet erittäin huonoon jamaan. Sillonhan ei voi edes tietää jos tekee sen örinän (tai muunkinlaisen laulun) väärin.
Vähän sama, että jos pistää puudutusainetta käteen ja hakkaa paljaalla nyrkillä auton ikkunoita rikki, niin kyllähän se onnistuu, mutta vasta jälkeenpäin huomaa ne murtuneet rystyset.

Mä oon myös samoilla linjoilla Exhaustedin kanssa, eli ainoo "douppaus" mitä käytän on haalea vesi ja äänenavaus.

Ei se turtuminen mitään kipua ainakaan mulla oo peittäny. Äsken vedin pari biisiä mukana, ei mitään eroa mynthonin kanssa tehtyyn ääneen tai siihen, miltä se tuntuu. Kysehän on pelkästään siitä, että se mynthon auttaa muodostamaan sitä limaa siihen sopivaan kohtaan. Ja työntämällä ilmaa siihen limaan tulee se ääni, kurkkua yhtään rasittamatta.

matzbyy
25.08.2010 19:28:27

nypdjaz: Miten muuten syntyy teknisesti ottaen semmoinen Lemmy-ääni? En tarkoita pullollista viskiä päivässä-kuuria vaan sitä laulutekniikkaa, mistä se raspi lähtee?

samaa olen miettinyt, vastatkaa nyt joku meille tietämättömille

Kitarahan siis on lyömäsoitin
Nefegoth
25.08.2010 21:04:10

wewwie: Suako sitten muuten oksettaa ihan spontaanisti? Ehkä kannattais vähän fiksailla juttuja. Jos laulu tai rääkynä tuntuu pahalta ja epämiellyttävältä niin ei se tekniikka kovin hyvä ole.

Joo no viimeks ei ollu treenikämpäl mitää ongelmia, oon kotona vaan tehny vääräl taval tai liikaa jotain. Tai mahdollisesti jännittänyt treeneihin lähtöä niin on sitten tuntunut oksettavan. Kurkkuunkaan ei sattunut vaikka vähän oluttakin joi jonka sanotaan kuivattavan.

lihavaki
25.08.2010 23:19:10

http://www.mikseri.net/playsong.php?id=421315
pittääpä laittaa itekki tänne jotaki demoa örinästä...
Joku mielipide ois ihan jeees.. Tackså

Mohla
26.08.2010 00:12:51

Ihminen?: Ei se turtuminen mitään kipua ainakaan mulla oo peittäny. Äsken vedin pari biisiä mukana, ei mitään eroa mynthonin kanssa tehtyyn ääneen tai siihen, miltä se tuntuu. Kysehän on pelkästään siitä, että se mynthon auttaa muodostamaan sitä limaa siihen sopivaan kohtaan. Ja työntämällä ilmaa siihen limaan tulee se ääni, kurkkua yhtään rasittamatta.

Jos se ei vaikuta sun kurkun tuntoaistiin, niin sullon huonoja mynthoneita. ;) Ei se pastillin vetäminen sinällään mitenkään turmiollista ole, mutta on kannattavampaa käyttää jotain muuta makeaa, joka auttaa irrottamaan limaa. Mynthonin pitäisi turruttaa/puuduttaa/heikentää hetkellisesti tuntoaistia kurkussa, ja se on vähän riskaabelia, _vaikka homman normaalisti hallitsisikin_. Siitä on kysymys.

Toki jotain mynthonia voi käyttää hätäapuna, jos on pakko vetää eikä muu auta, mutta ei se koskaan varsinaisesti suositeltavaa ole.

Mut joo, menee offtopickiksi jo, joten antaa olla.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 556 57 58 59 6062 63 64 65 66

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2014, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti