Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miten saa parhaiten limat pois kurkusta?
1 2
Hemmu
20.10.2003 12:26:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haluaisin kuulla keinonne liman kurkusta poistamiseen ennen laulua. En tarkoita äänen avaamista vaan muita "poppakonsteja". Itse olen tuloksetta kokeillut haalean citruunaveden juomista. Kuulin myös että omenan syöminen kirkastaa. Ei kuitenkaan mun tapauksessa koska olen omenalle allerginen.
 
Kiitollinen kaikista kokeilemistanne keinoista.
 
Ta Wicked G
21.10.2003 10:15:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sokeriton tee tai viski on parhaita.
 
Fuck the reality! I'm going home!
Hemmu
21.10.2003 13:16:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sokeriton tee tai viski on parhaita.
 
Viskiä vastaan mulla ei ole mitään. Sitä juon mielelläni vaikken laulaiskaan. Olen vaan kuullu että alkoholi turvottaisi äänihuulia ja että teetä tai kahvia pitäisi välttää (en tiedä mistä syystä).
Vaikuttaa siltä että keinoja on niin monta kuin laulajiakin ja sen takia tämän kysymyksen heitin. Ajattelin että kun tarpeeksi monta neuvoa saan niin joku niistä ehkä toimii.
 
d-iivil
21.10.2003 14:01:16 (muokattu 21.10.2003 14:01:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viskiä vastaan mulla ei ole mitään. Sitä juon mielelläni vaikken laulaiskaan. Olen vaan kuullu että alkoholi turvottaisi äänihuulia ja että teetä tai kahvia pitäisi välttää (en tiedä mistä syystä).
 
Alkoholi kuivattaa äänihuulia, kuten koko kroppaakin, mutta aina sitä lasillisen viskiä voi huitaista ilman että sillä suurempaa negatiivista vaikutusta on, eriasia jos kumoat sitä pullollisen ja ihmettelet sitten seuraavana aamuna kun ei ääni irtoa...
 
Mutta näin, vettä kannattaa juopotella pitkin päivää, pysyy äänihuulet kosteana ja äänen lämmittelyyn ei joudu hukuttamaan lähellekkään niin paljoa aikaa, tuntuu että ääni on käyttövalmis jatkuvasti.
 
Itse juon aivan vitusti kahvia ja niinä päivinä kun kuppien määrä jää alle viiteen, huomaa sen vaikutuksen, irtoaa aivan eri tavalla, joten ei kai sitä siitäkään turhaan sanota ettei se hyväksi ole.
0101735
21.10.2003 17:09:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeile Japolia. Japanilainen piparminttuöljy. Todella tehokas eikä maksa kovin paljon.
 
Hemmu
22.10.2003 05:20:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alkoholi kuivattaa äänihuulia, kuten koko kroppaakin, mutta aina sitä lasillisen viskiä voi huitaista ilman että sillä suurempaa negatiivista vaikutusta on, eriasia jos kumoat sitä pullollisen ja ihmettelet sitten seuraavana aamuna kun ei ääni irtoa...
 
Mutta näin, vettä kannattaa juopotella pitkin päivää, pysyy äänihuulet kosteana ja äänen lämmittelyyn ei joudu hukuttamaan lähellekkään niin paljoa aikaa, tuntuu että ääni on käyttövalmis jatkuvasti.
 
Itse juon aivan vitusti kahvia ja niinä päivinä kun kuppien määrä jää alle viiteen, huomaa sen vaikutuksen, irtoaa aivan eri tavalla, joten ei kai sitä siitäkään turhaan sanota ettei se hyväksi ole.

 
Kahvilla on myös kuivattava vaikutus. Sehän niinkutsuttua miinusnestettä. Täytys munkin sen litkimistä vähentää pelkästään vatsan takia ja jos sillä on kertomasi vaikutus laulamiseen niin ehkä löytyy motivaatiota helpommin juomisen lopettamiseen (siis kahvin).
 
Hemmu
22.10.2003 05:21:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeile Japolia. Japanilainen piparminttuöljy. Todella tehokas eikä maksa kovin paljon.
 
Täytyy kokeilla. Mistä sitä saa? Luontaistuotekaupastako?
 
Tellervo
22.10.2003 15:18:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lopeta tupakanpoltto ja ryyppääminen ja nuku hyvät yöunet. :)
 
Hemmu
22.10.2003 16:47:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lopeta tupakanpoltto ja ryyppääminen ja nuku hyvät yöunet. :)
 
Tupakkaa en ole koskaan opetellut polttamaan. Vatsa on siinä kunnossa etten voi kunnolla ryypätäkään. Tosta unihommasta vois tietysti paremmin huolehtia.
 
Pitäiskö vielä alkaa kasvissyöjäks, harrastaa yogaa ja käydä Sunnuntaisin kirkossa?
 
Alicia
23.10.2003 11:11:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No rupea ainakin käymään kirkossa, siellähän tulee hyvää nuotinluku-harjoitusta virsiä seuratessa... ja äänikin aukeaa mukavasti viinin jälkeen ;)
 
Nojoo.. mulla on auttanut tuo "sitruunoitu" haalea vesi kaikkein parhaiten.. (aina mukana laulutunnilla)
Suklaata ei ainakaan kannata syödä, se tuo limaa jo yhden palan jälkeen! Ja vaikutus kestää kauan.. tästä on kokemusta, tuli popsittua ennen esiintymistä suklaapala ja sai olla kokoajan vesipullo kädessä, että lima lähtis pois..
Jo mainittu sokeroimaton tee on hyvä, ja mulla on tee+mynthonit aukaisseet äänen hyvin flunssakaudella..
Jos on nälkä, ennen laulamista kannattaa syödä hedelmiä (omena, mandariini)
 
"Puh?" "mitä, Nasu?" "Tarkistin vain, että olet siinä"
0101735
30.10.2003 10:52:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu! Luontaistuotekaupasta saa, ja pieni pullo maksaa alle 10 euroa, mutta riittää sitten varmasti yli vuodeksi ellei enemmänkin.
 
Kikka on se, että laitat sitä kämmenenselälle pari kolme tippaa, sitten nuolaiset sen niin pitkälle taakse kielen päälle, kuin pystyt. (Ihan kunnon nuolaisu, etkä vaan uita kielen kärkeä siinä, muuten alkaa polttaa kieltä.) Sitten kun se on siellä kielen päällä kielen takaosassa, nielaiset HETI kun saat suun kiinni. Edelleen se alkaa muuten polttaa kieltä. Sit kun oot nielassu niin pari sekuntia ja kyllä tuntuu!
 
Kannattaa mielummin laittaa heti kunnolla, eli ihan muutama tippa, vaikka enemmänkin kuin kolme, eikä pikkuhiljaa vähäsen kerrallaan, koska se ei ole mitään hyvän makuista kamaa, eli parempi "räjäyttää" tajunta yhdellä kerralla kuin kiusata itteään.
 
Sori kun kesti, mut en oo käyny täällä vähään aikaan. :0)
 
thriste
30.10.2003 13:11:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä tuohon kahvin juomiseen tulee, niin olen huomannut, että kahvin juonti ennen laulamista vaikuttaa minuun siten, että laulaessa rupeaa pyörryttämään ja ei saa niin paljon voimaa. Aika outoa. Samanlaista vaikutusta olen myös huomannut menthol tupakan polttamisen ja laulamisen yhteydessä.
 
Onhan näitä poppakonsteja, mutta parhain on mielestäni perinteinen äänenavaus, jota ei ikävä kyllä bänditreeneissä yleensä ehdi tekemään. Pari hörppyä vettä biisien välissä tekee myös ihan hyvää.
 
Ta Wicked G
30.10.2003 18:28:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä tuohon kahvin juomiseen tulee, niin olen huomannut, että kahvin juonti ennen laulamista vaikuttaa minuun siten, että laulaessa rupeaa pyörryttämään ja ei saa niin paljon voimaa. Aika outoa. Samanlaista vaikutusta olen myös huomannut menthol tupakan polttamisen ja laulamisen yhteydessä.
 
Onhan näitä poppakonsteja, mutta parhain on mielestäni perinteinen äänenavaus, jota ei ikävä kyllä bänditreeneissä yleensä ehdi tekemään. Pari hörppyä vettä biisien välissä tekee myös ihan hyvää.

 
Minkä tyyppistä soitat?
 
Sehän riippuu minkälaista musaa soittaa (tai laulaa). Mulla on yleinen ongelma siinä että ääni kulahtaa, kun pitää huutaa mikkiin kun on ihan paskat lauluvehkeet.
 
Fuck the reality! I'm going home! PS: etsimme rumpalia Kuopion seudulta
Hemmu
01.11.2003 19:57:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu! Luontaistuotekaupasta saa, ja pieni pullo maksaa alle 10 euroa, mutta riittää sitten varmasti yli vuodeksi ellei enemmänkin.
 
Kikka on se, että laitat sitä kämmenenselälle pari kolme tippaa, sitten nuolaiset sen niin pitkälle taakse kielen päälle, kuin pystyt. (Ihan kunnon nuolaisu, etkä vaan uita kielen kärkeä siinä, muuten alkaa polttaa kieltä.) Sitten kun se on siellä kielen päällä kielen takaosassa, nielaiset HETI kun saat suun kiinni. Edelleen se alkaa muuten polttaa kieltä. Sit kun oot nielassu niin pari sekuntia ja kyllä tuntuu!
 
Kannattaa mielummin laittaa heti kunnolla, eli ihan muutama tippa, vaikka enemmänkin kuin kolme, eikä pikkuhiljaa vähäsen kerrallaan, koska se ei ole mitään hyvän makuista kamaa, eli parempi "räjäyttää" tajunta yhdellä kerralla kuin kiusata itteään.
 
Sori kun kesti, mut en oo käyny täällä vähään aikaan. :0)

 
Ei se mitään. Kiitos vaan neuvosta. Täytyy kokeilla.
 
0101735
02.11.2003 21:38:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kerro Hemmu sitten, miten tehosi!
 
:0)
 
Jackson Dinky
05.11.2003 21:25:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haluaisin kuulla keinonne liman kurkusta poistamiseen ennen laulua. En tarkoita äänen avaamista vaan muita "poppakonsteja". Itse olen tuloksetta kokeillut haalean citruunaveden juomista. Kuulin myös että omenan syöminen kirkastaa. Ei kuitenkaan mun tapauksessa koska olen omenalle allerginen.
 
Kiitollinen kaikista kokeilemistanne keinoista.

 
Rykimällä niin että koko katu raikuu. Ja sitten ei tule kurkku edes kipeäksi.
 
Hemmu
08.11.2003 19:03:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rykimällä niin että koko katu raikuu. Ja sitten ei tule kurkku edes kipeäksi.
 
Rykimistä on tullu harrastettua mutta laulunopettajani sanoi että: "lopeta hyvä ihminen toi rykiminen". Se meinas että yskiminen rasittaa äänihuulia tosi paljon ja voi niitä jopa säännöllisesti käytettynä vahingoittaa.
 
Hemmu
14.11.2003 00:10:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kerro Hemmu sitten, miten tehosi!
 
:0)

En täältä Ruotsin puolelta löytänyt juuri kertomallasi nimellä mutta oli kuitenkin Japanilaista piparminttuöljyä.
Ainakaan ei henki haise. On se sen verran jäykkää kamaa.
Musta tuntuu että mulla on muita ongelmia kurkun kanssa. Vaikka ne limat saan pois niin ääni jotenkin "särkyy" ja tuntuu että siellä kurkussa jotain olis kuitenkin. Tämä ongelma ilmestyi alkaessani laulamaan yhdessä paikallisessa tanssipumpussa ja vaikuttaa siltä että se on tullut jäädäkseen.
 
d-iivil
14.11.2003 02:06:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En täältä Ruotsin puolelta löytänyt juuri kertomallasi nimellä mutta oli kuitenkin Japanilaista piparminttuöljyä.
Ainakaan ei henki haise. On se sen verran jäykkää kamaa.
Musta tuntuu että mulla on muita ongelmia kurkun kanssa. Vaikka ne limat saan pois niin ääni jotenkin "särkyy" ja tuntuu että siellä kurkussa jotain olis kuitenkin. Tämä ongelma ilmestyi alkaessani laulamaan yhdessä paikallisessa tanssipumpussa ja vaikuttaa siltä että se on tullut jäädäkseen.

 
Pidäppäs ihan vittuillessasi taukoa laulamisesta ainakin pari viikkoa. Kurkkuun voi kehittyä kaikennäköistä rasituksesta johtuvaa "rahinaa", eikä se irtoa kuin levolla.
 
Kokemusta on.
c64
27.11.2003 17:48:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rykimistä on tullu harrastettua mutta laulunopettajani sanoi että: "lopeta hyvä ihminen toi rykiminen". Se meinas että yskiminen rasittaa äänihuulia tosi paljon ja voi niitä jopa säännöllisesti käytettynä vahingoittaa.
 

 
Joo samanlaista viestiä sain ihan lääkäriltä. Liika rykiminen rasittaa kurkkua pirusti ja saattaa jopa vahingoittaa sitä lopullisesti...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «