Muusikoiden.net
02.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sähköurut, jo -50 luvullako ?
1 2
willie
20.05.2005 18:33:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sähköurut, jo -50 luvullako ?
 
Mulla on yks Jimmy Rushing CD If This Ain´t The Blues, jossa on parissa biisissä suht alkeellisen saundiset sähköurut. Äänitys olis ihan virallisten tietojen mukaan tehty v.1956.
 
Oliko tuolloin jo "sähköurkuja" kun itse olen luullut, että ne tulivat vasta 60-luvulla..
BaariMikko
20.05.2005 18:36:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensimmäiset Hammond-urut valmistettiin jo 1930-luvulla. 60-luvulla tulivat sitten nämä "combourut": Voxit, Farfisat sun muut.
 
""Three men riding on a bicycle which has only one wheel, I guess that's surrealist."
-Dong Kingman
willie
20.05.2005 18:46:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensimmäiset Hammond-urut valmistettiin jo 1930-luvulla. 60-luvulla tulivat sitten nämä "combourut": Voxit, Farfisat sun muut.
 
Joo, kiitos BaariMikko ! Mä katos luulin tosiaan, et sähköurut (Hammond, Farfisa..) oli ekat sähköurut mitä oli.
 
Tossa levyllä ne urut kuulostaa kyllä IHAN Farfisa-uruilta, vähän sellaselta, kun mitä oli Paavo Maijasen levyillä joskus 80-luvulla. Ehkei niin ohut saundi, mut ei kuitenkaan juhlava Hammond -saundi.. :)
 
Enhän mä basistina tota voinut tietää.. :)
musamies
20.05.2005 21:28:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiköhän Hammondin saundi ole ollut aikalailla kohdallaan jo 1930-luvulta saakka.
 
Hammondit on sähkömekaaniset urut. Taisi Jimmy Smith tehdä tunnetuksi leslien monipuolista käyttöä.
 
1960 luvulta alkaen sähköisten kosketinsoitinten käyttö rupesi yleistymään.
 
En tiedä ovatko esim. YLE:n vanhoja lähetyksiä kuunnelleet kuulijat miettineet, että käytössä onkin Hammondit jossain virsien esittämisessä. Muistan jostain lukeneeni, että niitä käytettiin kirkkourkujen korvikkeena.
 
Tuossa linkissä jotain läppää jazzurkuhommien historiasta.
http://www.afana.org/jazzorgan.htm
 
Karlsson
20.05.2005 21:51:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiköhän Hammondin saundi ole ollut aikalailla kohdallaan jo 1930-luvulta saakka.
 
Hammondit on sähkömekaaniset urut. Taisi Jimmy Smith tehdä tunnetuksi leslien monipuolista käyttöä.

 
Hmh? mun mielestä Smithi veti kyllä aika "puhtaalla" soundilla yleensä. Ainakaan semmosta hurjaa leslie vyörytystä, jota 60-luvlla jollain groovelevyillä tapaa, en muista ukkelin levyiltä, voi olla että kuitenkin semmoisen läpi soitti.
 
1960 luvulta alkaen sähköisten kosketinsoitinten käyttö rupesi yleistymään.
 
En tiedä ovatko esim. YLE:n vanhoja lähetyksiä kuunnelleet kuulijat miettineet, että käytössä onkin Hammondit jossain virsien esittämisessä. Muistan jostain lukeneeni, että niitä käytettiin kirkkourkujen korvikkeena.

 
Ylellä oli Hammondit, jotka oli hankittu heti laitteen esittelyn jälkeen 30-luvulla. B3:set hommattiin kait 50-luvulla ylelle ja unohdettiin sittemmin johonkin varastoon ja "löydettiin" uudelleen vasta 90-luvulla.
 
"Tissiliivit sai minut kiinnostumaan." -Vasara
musamies
20.05.2005 22:10:55 (muokattu 20.05.2005 22:15:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmh? mun mielestä Smithi veti kyllä aika "puhtaalla" soundilla yleensä.
 
Smith taisi vetää aika monissa tiukoissa jazz/blues kipaleissa leslie pysähdyksissä ja skannerivibraatto käytössä.
 
Hammondi on käyttökelpoinen myös ilman leslietä.
 
Ainakaan semmosta hurjaa leslie vyörytystä, jota 60-luvlla jollain groovelevyillä tapaa
 
Mulle tulee mieleen lähinnä joku Santanan Soul Sacrifise.
 
http://www.captain-foldback.com/audio/Soul_sacrifice.mp3
 
Karlsson
20.05.2005 23:03:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Smith taisi vetää aika monissa tiukoissa jazz/blues kipaleissa leslie pysähdyksissä ja skannerivibraatto käytössä.
 
Hammondi on käyttökelpoinen myös ilman leslietä.

 
Ju, ja jazzkuvioissa (joitakin poikkeuksia lukuunottamatt siis)usein ilman sitä, mitä omaan levyhyllyyn on uskominen. Hieman rockimmassa meiningissä sitä leslietä sitten vingutettiin urakalla.
 

 
Mulle tulee mieleen lähinnä joku Santanan Soul Sacrifise.
 
http://www.captain-foldback.com/audio/Soul_sacrifice.mp3

 
Hurjin mitä mulla on, on Stereo Gold Award-(halpis)lafkan julkaisema "Big Jim H Organizes Yesterdays Hits" levy, jossa yllättäen Guantanamera saa sammoisen käsittelyn että hipeille laukeaa backfläshit päälle. Tää on tosin jostain 70-luvun alusta.
 
"Tissiliivit sai minut kiinnostumaan." -Vasara
valotus
21.05.2005 00:15:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Smith taisi vetää aika monissa tiukoissa jazz/blues kipaleissa leslie pysähdyksissä ja skannerivibraatto käytössä.

 
Noissa vanhimmissa levytyksissä johtui pitkälti siitä että käytössä oli yksinopeuksinen leslie, siis off ja tremolo. Ja tuleehan tuosta vielä enemmän soundiin kontrastia kun täysin stopista tyrkkää lepan suoraan nopealle...
 
maza
21.05.2005 11:47:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan sitä 50-luvullakin ollut jo ihan elektronisia urkuja monellakin valmistajalla; Lowrey, Conn, Baldwin etc. Putkilla ja neon-lampuilla vaan oskillaattoreita ja jakajia väsäämään! Hammond Model A tosiaan julkaistiin jo vuonna 1935, ja sitä voisi kyllä kutsua ensimmäiseksi sarjatuotetuksia sähköuruksi.
 
Tubeman
21.05.2005 18:32:02 (muokattu 21.05.2005 18:43:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan sitä 50-luvullakin ollut jo ihan elektronisia urkuja monellakin valmistajalla; Lowrey, Conn, Baldwin etc. Putkilla ja neon-lampuilla vaan oskillaattoreita ja jakajia väsäämään! Hammond Model A tosiaan julkaistiin jo vuonna 1935, ja sitä voisi kyllä kutsua ensimmäiseksi sarjatuotetuksia sähköuruksi.
 
Olenpa tainnut täällä aiemmin jo ihmetellä tuota Yleisradion Hammondin kohtaloa,Ylellä tuskin on enää duunissa ketään joka olisi osannut valaista tuon kohtaloa,tosin isoilla firmoilla on tapana taltioida omaa historiaansa,ja luulen tuosta Hammondista löytyvän jopa valokuvia,Ylellä on tietääkseni
arkistointi olemassa ja voisi löytyä joillain avain sanoilla tietoa,,täytyypä hätyytellä muutamaa tuttua joilla on oikeus selata niitä,,jos vaikka tärppäis..
 
30-luvulla elektroniputket oli fyysisesti isompia kuin esim 50-luvulla,eli sen aikainen Hammond on voinut olla aikamoinen rohjo..
 
Tuosta lesliestä tuli myös yksi kysymys mieleen,mihin leslie on alkuaan kehitetty,,jotensakin muljahti mieleen että ne olis ns.kappeliurkujen jatkeeksi alkuaan,apinoimaan katedraaliefektiä,nooh,tämä nyt on ihan sohvamietinnän tulos,jos jollain on muita näkemyksiä,niin kehiin niitä :) !
 
edit:Joku väittää sivuillaan että Hammon Model A on vuodelta 1928,täytyy tuohon todeta ettei silloin ollut vielä pentodi putkea tuotannossa,mutta katsokaapas linkkiä..
 
http://www.cottagestudios.com/profile.html
 
yhdessä kuvassa lienee B3
 
mutta seuraavassa linkissä on Model A ,vuodelta 1934...
 
http://www.tonewheelrecords.umm.at/tonewheel/hammond_models.html
 
..eipä sen rohjompi kuin B3:nenkaan..
 
Paljon olis kolvattavaa,vaan ei aikaa..
Karlsson
21.05.2005 23:35:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olenpa tainnut täällä aiemmin jo ihmetellä tuota Yleisradion Hammondin kohtaloa,Ylellä tuskin on enää duunissa ketään joka olisi osannut valaista tuon kohtaloa,tosin isoilla firmoilla on tapana taltioida omaa historiaansa,ja luulen tuosta Hammondista löytyvän jopa valokuvia,Ylellä on tietääkseni
arkistointi olemassa ja voisi löytyä joillain avain sanoilla tietoa,,täytyypä hätyytellä muutamaa tuttua joilla on oikeus selata niitä,,jos vaikka tärppäis..

 
Kuten tossa kirjoitin Ylen B3:nen löytyi 90 luvun puolessavälissä. Nyky sijainnista en tiedä, mutta tuskin kadoksissa. Siitä ylen 30-luvulla hankitusta Hammondista ei taida olla sitten mitään hajua...
 
"Tissiliivit sai minut kiinnostumaan." -Vasara
valotus
22.05.2005 01:34:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuten tossa kirjoitin Ylen B3:nen löytyi 90 luvun puolessavälissä. Nyky sijainnista en tiedä, mutta tuskin kadoksissa. Siitä ylen 30-luvulla hankitusta Hammondista ei taida olla sitten mitään hajua...
 
Tässä jokin aika sitten kaupattiin Keltaisessa Pörssissä "ensimmäistä Suomeen tuotua Hammondia". Laite sijaitsi jossain pääkaupunkiseudulla ja oli ilmoituksen mukaan malli BC. Kuuleman mukaan koppa ei ollut kuitenkaan B-mallin vaan lähinnä C-mallia muistuttava. Aikakausi kyllä täsmäisi tuohon ylen urkuun.
 
Ja jos en pahasti vikaan muista, niin vehkeen mukana olisi ollut myynnissä 31H -mallinen lepa. Tietäneekö joku asiasta lisää...
 
valotus
22.05.2005 01:44:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

30-luvulla elektroniputket oli fyysisesti isompia kuin esim 50-luvulla,eli sen aikainen Hammond on voinut olla aikamoinen rohjo..
 
yhdessä kuvassa lienee B3
 
mutta seuraavassa linkissä on Model A ,vuodelta 1934...
 
..eipä sen rohjompi kuin B3:nenkaan..

 
Ei suinkaan, vaan itse asiassa sirompi. A-mallin koppa on muuten mitoiltaan ja lookiltaan B:n kanssa sama, mutta syvyyssuunnassa kapeampi. Hamtechin listalla oli männä vuosina joku pellepeloton tunkenut A:n kuoriin uudemman mallin tekniikan ja olihan se sinne jotenkin mahtunut.
 
Itse asiassa Hammondin konsolimallit ovat oiva esimerkki standardeista; 30-luvun lopun BC:n kuoriin menee 70-luvun A-100:n tekniikka lähestulkoon heittämällä, kun laitteen strategiset mitat ovat säilyneet vuosikymmenten läpi samoina. Ja lopputuloksena on.... tadaa... B3 :)
 
Karlsson
22.05.2005 08:35:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä jokin aika sitten kaupattiin Keltaisessa Pörssissä "ensimmäistä Suomeen tuotua Hammondia". Laite sijaitsi jossain pääkaupunkiseudulla ja oli ilmoituksen mukaan malli BC. Kuuleman mukaan koppa ei ollut kuitenkaan B-mallin vaan lähinnä C-mallia muistuttava. Aikakausi kyllä täsmäisi tuohon ylen urkuun.
 
Ja jos en pahasti vikaan muista, niin vehkeen mukana olisi ollut myynnissä 31H -mallinen lepa. Tietäneekö joku asiasta lisää...

 
Hmm... tiedän yhden yksilön joka on siis BC ja väärissä kuorissa, mutta se sijaitsee kyllä ei-pääkaupunkiseudulla. Ja taitaa olla jälkituotu maahan..
 
"Tissiliivit sai minut kiinnostumaan." -Vasara
R.Syke
22.05.2005 08:45:09 (muokattu 22.05.2005 08:45:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei, mikäs tämä kinourku sitten on? Liekö saanut nimensä siitä, että on käytetty elokuvissa säestyssoittimena?
 
Itse muistan jostakin hyvin nuorena, että joku velho vetäisi ticoticoa kinouruilla notta kikkelit tärisi :)
 
Itselle tuttuja vain hammondit & hammondin kloonit + muut samplet.
 
maza
22.05.2005 11:49:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

30-luvulla elektroniputket oli fyysisesti isompia kuin esim 50-luvulla,eli sen aikainen Hammond on voinut olla aikamoinen rohjo..
 
Kuten tuosta olikin jo puhetta, Model A on hieman B-sarjan urkuja pienempi, ominaisuuksia nimittäin oli vähemmän. Mainittakoon mm. foldbackin, vibraton ja perkussion puute. Toinen ero vanhemmissa uruissa oli se, että niissä ei ollut ollenkaan virtalähdettä, vaan putket saivat anodijännitteensä alkuvaiheessa Hammondin Tone Cabinetista tai myöhemmin Lesliestä. :)
 
Tuosta lesliestä tuli myös yksi kysymys mieleen,mihin leslie on alkuaan kehitetty,,jotensakin muljahti mieleen että ne olis ns.kappeliurkujen jatkeeksi alkuaan,apinoimaan katedraaliefektiä,nooh,tämä nyt on ihan sohvamietinnän tulos,jos jollain on muita näkemyksiä,niin kehiin niitä :) !
 
Eihän tuo kovin paljoa mennyt pieleen. Tai no, ekoissa Leslie-malleissahan oli vain kaksi nopeutta, seis ja nopea. Ideana oli elävoittää urun "turhankin puhdasta" soundia. Samaan hommaan Hammondin insinöörit sitten kehittivät skannerivibraton, ja Laurens Hammondin mielestä Leslien idea oli aika daiju... ;)
 
Noh, kyllä nitä 1-nopeuksisia Lepojakin meni vissiin ihan kivasti kaupaksi. Jos en väärin muista, niin legendaarisimmat mallit 122 ja 147 tulivat tuotantoon 50-luvun loppupuolella tai 60-luvun alussa. Näissähän sitten oli uutuutena myös hidas pyörimisnopeus, ja sloganina "the pipe voice of electric organ". :)
 
edit:Joku väittää sivuillaan että Hammon Model A on vuodelta 1928,täytyy tuohon todeta ettei silloin ollut vielä pentodi putkea tuotannossa,mutta katsokaapas linkkiä..
 
Kyllä tuossa on tosiaan virhe. Btw., Model A:ta näkee aina toisinaan ebayssä, eikä muuten maksa paljon paskaakaan. Eivät vaan jostain syystä nauti samaa arvostusta.
 
maza
22.05.2005 11:50:41
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä jokin aika sitten kaupattiin Keltaisessa Pörssissä "ensimmäistä Suomeen tuotua Hammondia". Laite sijaitsi jossain pääkaupunkiseudulla ja oli ilmoituksen mukaan malli BC. Kuuleman mukaan koppa ei ollut kuitenkaan B-mallin vaan lähinnä C-mallia muistuttava. Aikakausi kyllä täsmäisi tuohon ylen urkuun.
 
Hmm, yks tuttu taisi olla ostamassa tuota...
 
Ja jos en pahasti vikaan muista, niin vehkeen mukana olisi ollut myynnissä 31H -mallinen lepa. Tietäneekö joku asiasta lisää...
 
No voi jumantsuigula, tuollaisen kun sais. 31H:ssa (eli ns. tallboyssä) on ihan sikana äreempi bassopää kuin noissa hittimalleissa, ja 2-nopeus-konversion jälkeen ominaisuudetkin oisvat samalla tasolla.
 
musamies
22.05.2005 13:01:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei, mikäs tämä kinourku sitten on? Liekö saanut nimensä siitä, että on käytetty elokuvissa säestyssoittimena?
 
Mulla ei tule muuta mieleen kuin oikeat Wurlizer teatteriurut, joita ei kai Suomessa ole ollut.
 
On jäänyt hieman hämärän peittoon kinourkukäsite - tarkoitetaanko sillä nimenomaan pilliurkuja vai jotain sähköisiä korvikkeita.
 
"Lahtelainen urkutaiteilija Kalevi Kiviniemi on palannut viikon äänitysmatkaltaan Yhdysvalloista, missä hän äänitti musiikkia niin sanotuilla teatteriuruilla uutta levyä varten."
http://www.uusilahti.com/puheenaiheet.php?category=4&story=1460
 
kurmo
22.05.2005 13:13:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla ei tule muuta mieleen kuin oikeat Wurlizer teatteriurut, joita ei kai Suomessa ole ollut.
 
On jäänyt hieman hämärän peittoon kinourkukäsite - tarkoitetaanko sillä nimenomaan pilliurkuja vai jotain sähköisiä korvikkeita.

 
Sekä että. Teatteriurku on kait korrektimpi nimitys. Don Leslie suosi kyseisentyyppisiä rakkineita ja rakensi sen kaiuttimensa sitä ajatellen, että Hammondin sointiin saisi samaa eloa kuin on suuressa pilleillä toteutetussa teatteriurussa.
 
Mä en kauheasti pilliurkujen kehityksestä tiedä, mutta vähän sellainen kuva mulla on että siinä missä tää "klassinen" linja alasuuntineen on aika pitkälti konservatiivista voicingin jne suhteen, niin noi teatteriurut on sitten sellasta osastoa missä on kehitetty mitä hulluimpia innovaatioita. Ks. esim. tämä Wurlitzer-urkuun liitetty "lisämausteosasto" - kaikki kuvan instrumentit ovat siis liitettävissä couplereilla haluttuihin koskettimistoihin.
 
http://www.organhouse.com/images/Wstoy.jpg
 
Olen nähnyt myös sellaisen, jossa tuolla on PIANO. Siis ihan ehta piano jonkunsorttisella paineilma-käyttökoneistolla - volapedaali säätää siis voimakkuutta. Sick.
 
"En tiedä mikä täällä on menossa, mutta jatkakaa." -Gypsy
musamies
22.05.2005 15:44:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen nähnyt myös sellaisen, jossa tuolla on PIANO. Siis ihan ehta piano jonkunsorttisella paineilma-käyttökoneistolla - volapedaali säätää siis voimakkuutta. Sick.
 
Olen nähnyt ja kuullut huimia mekaanisia isoja soittokoneita, joissa myös urut ja kaikkea muuta huimaa, mekaanisen musiikin museossa, joka nykyisin Varkaudessa.
 
Ehkä pitäisi ostaa se Kiviniemen uusi levy.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «