Muusikoiden.net
01.09.2014
Musiikkitarvikkeet Clas Ohlsonilta 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: FAQ: Tee se itse kaiutinkaappi
1 2 3 4 5 6 7 8
mhelin
13.09.2011 12:25:39 (muokattu 13.09.2011 21:50:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kulmahiomakone: Eminencen kitaraelementeistä Tonker, Wizard ja Commonwealt lienevät sopivimmat ainakin refleksiviritykseen, luultavasti muuhunkin hifistelyyn. Big Ben tosiaan on siinä mielessä tyypillinen kitarakaiutin, ettei sen kanssa kannata suoraa vastetta tavoitella.
 
Eminence ilmoittaa elementtien tiedoissa onko ko. elementti soveltuva suljettuun, refleksi- (vented) koteloon vaiko molempiin. Esim. Wizard:
 
http://www.eminence.com/speakers/speaker-detail/?model=Wizard
 
Mounting Information
Recommended Enclosure Volume
Sealed_Acceptable
Vented_N/a
 
Eli siis Wizardia ei suositella refleksikoteloon. Yleensä kaiutinsuunnittelussa käytetään EBP parametria joka saadaan jakamalla Fs Qes:llä, jos tulos on yli 100 (kuten Wizardilla 181) niin refleksikotelo toimii parhaiten. Kyseinen tapaus on poikkeus, käytännössä on havaittu että takaa avoimet ja refleksikotelot eivät ole hyvä juttu Wizardille (cone cry -ongelmien vuoksi).
 
Jotain juttua (teknistä) Eminencen sivuilla tuosta "suljettu vs. refleksi" -asiasta tosin käsitellen bassokaiuttimia:
 
http://www.eminence.com/2011/06/sealed-vs-ported-enclosures/
 
Sähkökitaran alimmat harmoniset menevät vain vähän alle 100 Hz joten refleksiviritys tulee kyseeseen vain erittäin pienille koteloille tyyliin Roland Microcube. Kannattaa hakata elementin parametrit WinISD softaan ja kokeilla, muistaakseni normaalien kitarakaiutinelementtien parametrit ovat sellaisia että kotelossa ei tarvita varsinaista putkea ollenkaan, vain sopivan kokoinen aukko (putken pituus = kotelemateriaalin paksuus). Samalla kannattaa simuloida liikepoikkeamaa kun tehoa on esim. 50W, noissa kitaraelementeissä on yleensä tosi pieni Xmax (0.5 mm - 1.2 mm) joilla yhden elementin voi tuolla tehollla saada erittäin helposti pohjaamaan mikä ei saundaa hyvältä.
 
Osittain tuon vähäisen max. liikepoikkeaman vuoksi en käyttäisi V30 ja Eminence Governor elementtejä 1x12" kotelossa, myös "cone cry" (joka on eri asia kuin elementin pohjaaminen, kyse on ripustusten ja kalvon epäharmonisesta resonanassista) vaivaa pahasti, eli saundi on paikoittelen epämusikaalinen ja suorastaan paha. 4x12" konfiguraatiossa, i erittäin pienitehoisen ( alle 10 W) vahvistimen kanssa tai jollain power soakilla tms. (itselläni Uraltonen Hot Mama + 1x12" Governor elementillä) ongelma on pienempi.
 
mhelin
13.09.2011 22:52:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa opuksessa joka käsittelee periaatteessa trankkukitaravahvistimia on sivulta 350 (!) alkaen muutamakymmenen sivua juttua kitarakaiuttimista:
 
(koko about 32 megaa!)
 
http://www.thatraymond.com/download … r_amplifiers_teemu_kyttala_v1.0.pdf
 
efunkelist
15.09.2011 11:55:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta eikös kaiuttimen pohjaaminen aiheuta juuri kaiutinsäröä ja siitähän toiset tykkää toiset ei...
Kiitos linkeistä, pitääpä syventyä aiheeseen
 
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
mhelin
15.09.2011 21:56:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

efunkelist: Mutta eikös kaiuttimen pohjaaminen aiheuta juuri kaiutinsäröä ja siitähän toiset tykkää toiset ei...
Kiitos linkeistä, pitääpä syventyä aiheeseen

 
Pohjaaminen aiheuttaa säröä mutta se ei ole harmonista eikä siitä tykkää kukaan. Se normaali särö joka muuten on iso osa vahvistetun sähkökitaran saundia (varsinkin blues yms. tyyppisillä saundeilla, eli lievällä overdrivella, tai vähän reippaammallakin muttei ihan lyttyyn etuasteessa särötetyllä) tulee kartiosta itsestään (cone breakup distortion). Se normaali 1-3 kHz välillä oleva piikki kitaraelementtien taajuusvasteessa on (harmonista cone breakup) säröä ja just se juttu mikä tekee ne erikuuloisiksi.
 
Zeeboo
02.11.2011 14:51:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mhelin: Tuossa opuksessa joka käsittelee periaatteessa trankkukitaravahvistimia on sivulta 350 (!) alkaen muutamakymmenen sivua juttua kitarakaiuttimista:
 
(koko about 32 megaa!)
 
http://www.thatraymond.com/download … r_amplifiers_teemu_kyttala_v1.0.pdf

 
Jopas!!! Loistoteos! Mahtaakohan kirjoittaja olla mnet jäsen...
 
White men can't Monk
Terry Pantheras
02.11.2011 15:55:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mhelin: Tuossa opuksessa joka käsittelee periaatteessa trankkukitaravahvistimia on sivulta 350 (!) alkaen muutamakymmenen sivua juttua kitarakaiuttimista:
 
(koko about 32 megaa!)
 
http://www.thatraymond.com/download … r_amplifiers_teemu_kyttala_v1.0.pdf

 
Uuh, onpas tuhti paketti ja avasi hieman ovia trankkumaailmaankin - ts. putkinäkösuojat pienenivät...
 
MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ REVERBNATION

Kahta en vaihda: Soldano, Guild & Celestion G12-80 Rola
guitarras electricas
15.11.2011 16:02:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mhelin:http://www.thatraymond.com/download … r_amplifiers_teemu_kyttala_v1.0.pdf
 
Dam'mit, olihan pläjäys luettavaksi.
 
Tuon saapi muuten näköjään ihan tekijän luvan kanssa käydä "warettamassa" itselleen luettavaksi, joten siitä vaan sanoi seminologi.
 
guitarras electricas
16.11.2011 12:08:45 (muokattu 16.11.2011 12:12:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeeboo: Jopas!!! Loistoteos! Mahtaakohan kirjoittaja olla mnet jäsen...
 
Epäilen, että ei ole. Ei vaikuta muusikolta, enämpi insinööriltä tuo lähestymistapa, millä on "kaivautunut PA-vahvistimiin".
 
Ihan loistoteokseksi en tituleerais, jotenkin paikoin paistaa läpi ideologia, että paras kitaravahvistin = paras HIFI design. Sitähän se ei missään nimessä ole...
 
Esim. seuraava kohta jossa Kyttälä kritisoi tunnettua J201 FET-pohjaista Tillman-KITARAesivahvistinta kummastuttaa:
 

For example, J201 is a commonly used FET - probably because it was once used in the famous Till guitar preamplifier and FET Preamp Cable, both designed by Donald Tillman. However, the gate cutoff voltage VGS (OFF) of a J201 is about the lowest amongst all depletion mode JFETs and with moderate source resistor valuesvthis device cant even handle input signals that are greater than few hundredmillivolts peak-to-peak. This FET is a horrible choice for buffers and basically for common source circuits as well: In an equal circuit, a higher current FET, like 309, can handle input voltages higher than 1 VPP and even offer slightly greater gain.

 
Kyttälä on varmaan oikeassa, jos olisimme hakemassa HIFISTISTÄ (yleis)esivahvistinta vaan mepä emme ole. Tillman on tehty passiivimikkikitaran mikkivahvistimeksi. Kyttälä ei liene ainakaan kitarasti, koska ei käsitä, ettei sieltä kitaran mikeistä juuri paljon yli 1 Voltin irti mitään saa (useimmiten paljon alle, 100-500 mV..) ja mitäs sitten, vaikka JFET ajetaankin kytkennässä ajoittain yliohjautuvaksi? Ehkäpä se on just se juttu...me halutaan säröä!
 
Zeeboo
16.11.2011 21:18:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

guitarras electricas: Ehkäpä se on just se juttu...me halutaan säröä!
 
J201 on tosiaan mainio komponentti kitarakamppeissa, eikä vähiten yliohjautumisominaisuuksien takia. Olen käsittänyt, että yksi Tillmanin lähtökohdista oli just se, että koska tämä etunen yliohjautuu joka tapauksessa, niin yliohautukoon sitten nätisti. Ja siksi J201 eikä "siistimpi" fetti.
 
Olisko tuossa tekstissä ajateltu sitä, että muutama sata millivolttia - voltti RMS:ää meinaa jo paljon isompia huipusta-huippuun jännitteitä, ja että J201 alkaa kyykkäämään jo noilla ohjauksilla. Ja onhan se kielen liike vaimenevaa värähtelyä: pikkauksesta syntyy voimakas jännitepiikki, joka vaimenee hyvinkin nopeasti ja "jää soimaan". Jollain bipolaaritrankulla tai operaatiovahvistimella tehdyllä alimitoitetulla vahvistimella tuon pikkauksen leikkaantuminen ja yliohjautuminen kaiken kaikkiaan voi olla hyvinkin tympeän kuuloista, ja tässä ei ehkä ajateltu tai labrattu sitä kuinka J201 yliohjautuu. Varmaan tässä on ollut takana ajatus siitä, että signaali siirtyy värittymättömänä. Niin, HiFi vahvistin...
 
Mutta edelleen mun mielestä varsin mainio pumaska. Verrokkeja on aika vähän, ja suomenkielisiä ei ole vastaan just tullut.
 
White men can't Monk
guitarras electricas
17.11.2011 09:22:48 (muokattu 17.11.2011 09:25:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeeboo: Varmaan tässä on ollut takana ajatus siitä, että signaali siirtyy värittymättömänä. Niin, HiFi vahvistin...
 
Mutta edelleen mun mielestä varsin mainio pumaska. Verrokkeja on aika vähän, ja suomenkielisiä ei ole vastaan just tullut.

 
Ainakin minulle välittyy hyvin vahvasti Kyttälän tekstistä vaikutelma, että lähtökohta on maamme elektroniikkavirtuooseille hyvin tyypillinen (samaa polkuahan on dallanneet niin Köykät kuin Matti Otalatkin ja tässä mennä vipelletään perässä): hifistinen ("kuinka vahvistamme ääntä vaikuttamalla sen soudiin mahdollisimman vähän").
 
Lisäksi Kyttälän tekstistä paistaa läpi piiriteorian ylistäminen joka käänteessä. Varmaan ihan hyvä juttu, mutta jos ei ole käsittänyt perusasiaa eli sitä, että musiikinteossa, PA-laitteissa ja varsinkaan kitaravehkeissä ei peruslähtökohta ole kumpikaan vaan vain ja ainoastaan se, mikä KUULOSTAA hyvältä. Jos joku juttu kuulostaa hyvältä mutta on piiriteoriallisesti Kyttälän mielestä väärä, niin who cares?
 
Näillä perustein: erinoimaiseksi en rupea kirjaa kehumaan.Eikä tuota suomeksi kannata lähteä vääntämään tuolla reseptillä ellei sitten maamme hifistit aio ruveta ostelemaan kitaravahvistimia itselleen kotistereoiksi...
 
efunkelist
17.11.2011 11:40:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olkaa ystävällisiä ja jatkakaa vahvistinkeskustelua siihen sopivassa topicissa. Tämä on kaiutinkaappien rakentamista varten. Kuvitelkaa kuinka turhauttavaa jonkun ensimmäistä kaiutintaan rakentavan on yrittää lukea tämä ketju läpi etsiessään apua projektiinsa kun muualla kysyessään hänelle vastataan "lue FAQ läpi ja kysy sitten vasta"
 
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
Jakkeko
30.11.2011 08:49:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osaako kukaan sanoa, että mistä saisi etugrilliksi soveltuvaa metalli verkkoa? Sen tyylistä mitä on käytetty esim. Hartken kaapeissa.
 
rokrokpoprok
himppe
14.12.2011 21:47:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jakkeko: Osaako kukaan sanoa, että mistä saisi etugrilliksi soveltuvaa metalli verkkoa? Sen tyylistä mitä on käytetty esim. Hartken kaapeissa.
 
Ite käytin tätä toimittajaa ja voin suositella lämpimästi. Hyvin ääntä läpäisevää verkkoa saa haluamaansa kokoon leikattuna ja pienellä lisähinnalla saatava pulverimaalaus on grillin maalaukseen lähes "must".
 
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_f … nkw=perforated+steel+speaker+grills
 
Jakkeko
14.12.2011 22:10:23
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

himppe: Ite käytin tätä toimittajaa ja voin suositella lämpimästi. Hyvin ääntä läpäisevää verkkoa saa haluamaansa kokoon leikattuna ja pienellä lisähinnalla saatava pulverimaalaus on grillin maalaukseen lähes "must".
 
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_f … nkw=perforated+steel+speaker+grills

 
Tuo menee iipain hakuun, mutta kyseessä lienee tämä Britti herra...?
http://myworld.ebay.co.uk/markiethegrillman2009/?_trksid=p4340.l2559
 
Vaikuttaa ainakin lupaavalta. Kiitos kaunis.
 
PS. Paljon ebaystä ostaneena en tajunnut edes katsoa ebaystä... Tavallaan hävettää.
 
rokrokpoprok
Jakkeko
21.01.2012 16:56:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tilasin grillin tuolta kaverilta ja se saapui eilen. Valmiiksi taitettu "pan-box" malli, eli kaikki reunat taitettu. Kaveri vielä pulverimaalasin sen mustaksi. Koko lysti maksoi n. 40€. Suosittelen lämpimästi! eBayn lisäksi tietoa löytyy myös: http://www.speakergrills.co.uk/
 
rokrokpoprok
juki
24.02.2012 18:38:28 (muokattu 24.02.2012 18:40:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täällä on DIY 1x12" kitarakaappi, paloittain avattavalla takaseinällä.
 
Käynyt mielessä modata tuohon paikat refleksiputkille Bognerin 112 kaapin tapaan, joka tuntuu olevan hyvässä maineessa mm. toimivuudesta äänityskäytöstä.
 
Mietinnän alla:
 
1) Onko refleksikonstruktiolla merkitystä lähimikitettäessä, jos mikki/mikit on kuitenkin enemmän/vähemmän elementin keskutan tuntumassa?
 
2) Jos moiset refleksiputket tekis, niin onko idiksiä tai kokemusta saisiko noi reiät tarvittaessa jollain simppelillä rakenteella umpeen (eli verrattavissa tarpeen mukaan avattavaan takalevyyn) ?
 
Ei se taito vaan se tatsi! Ja SOUNDI!
efunkelist
25.02.2012 22:06:58
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juki:
1) Onko refleksikonstruktiolla merkitystä lähimikitettäessä, jos mikki/mikit on kuitenkin enemmän/vähemmän elementin keskutan tuntumassa?

On. Elementti soi eri tavalla kuin umpilootassa. Merkitys voi käytännössä olla kuitenkin varsin pieni.
 
2) Jos moiset refleksiputket tekis, niin onko idiksiä tai kokemusta saisiko noi reiät tarvittaessa jollain simppelillä rakenteella umpeen (eli verrattavissa tarpeen mukaan avattavaan takalevyyn) ?
Korkki.
Jos et löydä tarpeeksi isoa korkkia niin sitten jokin kansi/peitelevy siihen reflexiaukon päälle joka on tiivistetty (esim ikkunatiiviste tai muu kumi) ja sen saa tiukkaan kiinni.
 
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
Laulava Kylätohtori
09.03.2012 15:23:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suunnitteilla kaiutinkaapin teko Marshallin VM2266 nuppia varten. Alkuun pari perustavaa laatua olevaa kysymystä:
 
Tarkennetaan vielä, että kitaroissa on single-coilit ja musatyyli on blues/rock/funk, eli mikään supertiukka mättösaundi ei ole haussa.
 
1. 1x12" vai 2x12"? Mikä näiden suurin saundillinen ero on? 1X12" olisi roudaus- ja lompakkoystävällisempi. Lisäksi siitä riittää varmasti ääntä omiin tarkoituksiin. Mutta onko 2X12" saundillisesti parempi tms.?
 
2. Voiko tehdä 2x12" ja käyttää sitä aluksi vain yhdellä elementillä?
 
3. Avoin vai suljettu? Kumpi sopii paremmin mainitsemaani musatyyliin? Ajattelin mutuna, vaikka 2/3-suljettu ja 1/3 avoin. Tai vaikka optio, että saa levyllä peitettyä koko takaosan...
 
4. Laatikon kooksi ehdotettu 750x600x310 (sopii hyvin myös nupin kokoon) ja materiaaliksi 15 mm koivuvaneria. Paljon on täälläkin väännetty havu- ja koivuvanerien eroista sekä paksuuksista. Havuvaneri olisi ~3 kg kevyempi ja tulisi myös halvemmaksi, joten myös se voisi olla vaihtoehto. Onko mitään faktatietoa koivuvanerin paremmuudesta havuvaneriin nähden?
 
Jos joku viitsii yhteenkin kysymykseen vastata, niin olisin kiitollinen...
 
San snää mnuu snuuks, snuuks mnääki snuu sano...
Type
09.03.2012 17:05:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Suunnitteilla kaiutinkaapin teko Marshallin VM2266 nuppia varten. Alkuun pari perustavaa laatua olevaa kysymystä:
 
Tarkennetaan vielä, että kitaroissa on single-coilit ja musatyyli on blues/rock/funk, eli mikään supertiukka mättösaundi ei ole haussa.
 
1. 1x12" vai 2x12"? Mikä näiden suurin saundillinen ero on? 1X12" olisi roudaus- ja lompakkoystävällisempi. Lisäksi siitä riittää varmasti ääntä omiin tarkoituksiin. Mutta onko 2X12" saundillisesti parempi tms.?
 
2. Voiko tehdä 2x12" ja käyttää sitä aluksi vain yhdellä elementillä?
 
3. Avoin vai suljettu? Kumpi sopii paremmin mainitsemaani musatyyliin? Ajattelin mutuna, vaikka 2/3-suljettu ja 1/3 avoin. Tai vaikka optio, että saa levyllä peitettyä koko takaosan...
 
4. Laatikon kooksi ehdotettu 750x600x310 (sopii hyvin myös nupin kokoon) ja materiaaliksi 15 mm koivuvaneria. Paljon on täälläkin väännetty havu- ja koivuvanerien eroista sekä paksuuksista. Havuvaneri olisi ~3 kg kevyempi ja tulisi myös halvemmaksi, joten myös se voisi olla vaihtoehto. Onko mitään faktatietoa koivuvanerin paremmuudesta havuvaneriin nähden?
 
Jos joku viitsii yhteenkin kysymykseen vastata, niin olisin kiitollinen...

 
Tee 2x12, ainakin jos meinaat käyttää Greenbackejä. Ne kun ovat 25W tehonkestoltaan. Takaseinän voi tehdä kolmesta palasta, niin voi "säädellä" kaapin avoimuutta ja näin kokeilla, mikä olisi paras.
 
B-tone-flat
09.03.2012 19:05:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Suunnitteilla kaiutinkaapin teko Marshallin VM2266 nuppia varten. Alkuun pari perustavaa laatua olevaa kysymystä:
 
Tarkennetaan vielä, että kitaroissa on single-coilit ja musatyyli on blues/rock/funk, eli mikään supertiukka mättösaundi ei ole haussa.
 
3. Avoin vai suljettu? Kumpi sopii paremmin mainitsemaani musatyyliin? Ajattelin mutuna, vaikka 2/3-suljettu ja 1/3 avoin. Tai vaikka optio, että saa levyllä peitettyä koko takaosan...
 
4. Laatikon kooksi ehdotettu 750x600x310 (sopii hyvin myös nupin kokoon) ja materiaaliksi 15 mm koivuvaneria. Paljon on täälläkin väännetty havu- ja koivuvanerien eroista sekä paksuuksista. Havuvaneri olisi ~3 kg kevyempi ja tulisi myös halvemmaksi, joten myös se voisi olla vaihtoehto. Onko mitään faktatietoa koivuvanerin paremmuudesta havuvaneriin nähden?
 
Jos joku viitsii yhteenkin kysymykseen vastata, niin olisin kiitollinen...

 
Avoin/suljettu. Kumpikin käy. Suljettu tuo kovemmilla volumeilla enemmän alapäätä. Omien kokemusten pohjalta tuntuis olevan ihan sama, varsinkin bändisoitossa kun kitarasaundin ei tarvi olla mikään jyrä. Varsinkaan bluesrockissa. En ole juuri huomannut todellista eroa. Toki elementit ratkaisee kumpaan kaappiin ne soveltuvat. Greenbackiä suositellaan suljettuun mutta onhan ne 2266c kombossakin 1/3 avoimessa.
 
Itsekin meinasin nyt ruveta tekemään 2266c kombolle sen mittoihin sopivaa lisäkaappia ja ajattelin tehdä optioksi 1/3 avoin yläosasta.
 
15 mm koivuvaneria ehdotin siksi että on suht laadukasta ja se on vakiokoko puutavaraliikkeessä. Painavampi materiaali resonoi kait vähemmän. Koivuvanerista tuntuu kaikki laatumerkit olevan kasattu. Kestää myös ehkä enemmän sään/kosteuden vaihtelua? Toi ehdotettu boksin koko on sama kuin marshall 1936. Siksi luulisin olevan passeli.
 
Voit toki kytkeä kaapin niin että käytät yhtä tai kahta elementtiä mutta yhdellä elementillä kaapin koko on kaksinkertainen verrattuna kahteen elementtin. Onko se sitten hyvä ja onko siitä mitään hyötyä. Mä unohtaisin tämän ajatuksen.
 
Marshall Amp makes Amazing Noise and has a Black Tone
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2014, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti