Aihe: Kaulanrakennuksen työjärjestys
1
Jiaster
08.09.2004 17:43:37

Tässä suunnitelma..

Telen vaahterakaula, jossa ruusupuu otelauta (valmiit urat), jyrsintä jää otelaudan alle:

1. Sahataan vaahterapalan reunat suoriksi.

2. Jyrsitään kaularaudankolo syvyyteensä jyrsimen omaa ohjuria apuna käyttäen

3 . Piirrettään kaulan ääriviivat puuhun niin, että kaularaudan kolo jää keskelle. Piirretään virityskoneiston reiät. Pahvista/vanerista tehtyä kaulansapluunaa käytetään apuna. Kolon mukaan mitataan oikea paikka.

4. Sahataan vannesahalla muotoon ja porataan reiät.

5. Piirretään lavan sivuprofiili ja sahataan vannesahalla lähes
oikeaan paksuuteen. Loppu nauhahiomakoneella.

6. Liimataan otelauta ja nauhahiomakoneella tasataan kaulan mukaiseksi (tai jos on paljon yli reunan niin vannesahalla liiat pois).

7. Nauhahiomakoneella tehdään kaulan takaosa ja radius.

Heittäkääpä kommentteja onko tämä järjestys oikea vai kannataisiko muuttaa jotain kohtaa?
vrajala
08.09.2004 23:49:21
No ei työjärjestyksessä sinänsä mitään, toimiva tapa on tuo. Mutta pari juttua kuitenkin.

Jos mahdollista, niin tuo kaularaudan ura kannattaa jyrsiä Workmatessa tai sen tapaisessa, kahta ohjuria käyttäen. Homma onnistuu kyllä niinkuin kuvailit, mutta se vaatii hyvän kiinityksen ja vakaan käden. Virhemahdollisuus on suurempi.

Sä tarkoitat nauhahiomakoneella ilmeisesti tuollaista kyljelleen istutettua, kiinteää mallia. Et käsikäyttöistä? Sen koneen kanssa kannattaa olla varovainen, se kun haukkaa helposti hyyyyvin paljon puuta. Käsikäyttöisellä ei kannata lähteä tekemään muuta kuin tuota kaulan muotoilua ellet ole sellaista käsitellyt vuositolkulla. Hieman hankalaa on se näissä hommissa.

Vaiheiden 5 ja 6 väliin kannattaa sijoittaa kaulan reunojen hionta. Helpottaa myöhempää työtä.
Juu, varmast näi, mää kysyi?
poppamies
09.09.2004 08:05:31

Hyvä ja toimiva järjestys tuo. Nauhahiomakoneesta on paljon iloa ja hyötyä mutta saisi kyllä olla tuollaista järeämpää mallia tyyppiä koulun veistoluokka. Tuollainen iso nauhahiomakone sopii loistavasti esim. radiuksen tekoon ja Fender tyyppisten kitaroiden lavan, satulasta lähtevien pyöristysten tekoon. kaulan profiilia en lähtisi nauhahiomakoneella tekemään. Kaulan profiiliin tekoon sopii paremmin kavahöylä ja raspi.
"G-strings are for strippers"
Jiaster
09.09.2004 09:14:52

Jos mahdollista, niin tuo kaularaudan ura kannattaa jyrsiä Workmatessa tai sen tapaisessa

Tuo on hyvä vinkki, tuollaista voidaan käyttää. Siihenhän kaulapuun saa hyvin kiinni.
----------------------
Sä tarkoitat nauhahiomakoneella ilmeisesti tuollaista kyljelleen istutettua, kiinteää mallia. Et käsikäyttöistä?

Sitä kiinteää konetta.
---------------------
Vaiheiden 5 ja 6 väliin kannattaa sijoittaa kaulan reunojen hionta. Helpottaa myöhempää työtä.

Tuota en ihan hahmottanut.... vai meinaatko lapaosan reunoja?
---------------------
Tuollainen iso nauhahiomakone sopii loistavasti esim. radiuksen tekoon ja Fender tyyppisten kitaroiden lavan, satulasta lähtevien pyöristysten tekoon. kaulan profiilia en lähtisi nauhahiomakoneella tekemään. Kaulan profiiliin tekoon sopii paremmin kavahöylä ja raspi.

Joskus vuosia sitten olin soitinrakennuskurssilla tekemässä teleä, ja muistelen että silloin tehtiin kaulan takaosan profiili suoraan nauhahiomakoneella. Ensin "kolot" kulmiin molempiin päihin ja sitten hiottiin koko matkalta (siinä koneessa oli toisessa päässä sellanen pieni hiomarulla jolla nuo kolot tehtiin). Tosin silloin oli kurssinohjaaja vieressä katsomassa ja neuvomassa miten homma sujui. Täytyy nyt miettiä, josko tällä kertaa tuo kavahöylä/raspi olisi parempi vaihtoehto.
-----------------------

Tuo otelaudan liimaus vielä mietityttää, eli mitenkäs sen juuri oikeaan paikkaa saamista kannattaisi lähestyä? Kannattaisiko esim. tuohon vaahterapalikan sivuun merkata vaikka 12.nauhan ja 1. nauhan kohta, jonka mukaan otelaudan kohdistaisi?

Kiitoksia vaan hyvistä vastauksista nyt ja jatkossa, eihän tässä mitään varsinaista soitinrakennuskurssia tarvitakaan, kun on mahdollisuus tälläiseen virtuaalikurssiin :-)
vrajala
09.09.2004 11:38:47 (muokattu 09.09.2004 11:42:40)
Tuota en ihan hahmottanut.... vai meinaatko lapaosan reunoja?

Koko kaulan reunoja, eli kaikkia pintoja mitkä tulevat ylä- ja alapintaa vasten kohtisuoraan. Enkä tarkoita mitään viimeistelyhiontaa vaan kaulan saattamista oikeisiin mittoihinsa, pintojen suoristamista ym. Vannesahan jälki kun ei oikein vastaa tuota lopullista laatua (pinnat röpöisia ja helposti hieman aaltoilevia). Toki homman voi tehdä vasta otelaudan liimaamisen jälkeenkin, mutta sen jälkeen työn edetessä alkavat suorat tukipinnat vähentyä, jolloin reunojen oikaiseminen vaikeutuu. Lopputulosta ajatellen tässä vaiheessa tärkeitä asioita ovat kaulaliitoksen pinnat, kaulan sivun suoruus sekä lavan reunojen muodot ja kohtisuoruus.

Joskus vuosia sitten...

Mä olen nyt tehnyt parin kaulan päiden "kolot" Bilteman (naurettavan halpojen) hiomarullien ja pylväsporakoneen avulla. Koneeseen kolmisentuhatta r/min vauhtia ja hiomaan. Käy suht nopeasti, joskin pidempi rulla helpottaisi hommaa. Ja kannattaa ainakin kokeilla tuota kavahöylän käyttöä, varsinkin vaahterakaulalla. Se on jostain kumman syystä vallan mukavaa puuhaa.

Tuo otelaudan liimaus vielä mietityttää, eli mitenkäs sen juuri oikeaan paikkaa saamista kannattaisi lähestyä? Kannattaisiko esim. tuohon vaahterapalikan sivuun merkata vaikka 12.nauhan ja 1. nauhan kohta, jonka mukaan otelaudan kohdistaisi?

No mä olen käyttänyt kaulan keskilinjaa sekä, tapauksesta riippuen, jompaa kumpaa otelaudan päistä. Jos sulla tulee tuo otelauta rungon päästä kaulan pään yli, niin silloin kannattaa käyttää sitä toista päätä tai jotain nauhan paikkaa. Monet käyttävät pienistää nauloista, nastoista tai niiteistä tehtyjä piikkejä liimauksen helpottamiseksi. Otelauta kun liikkuu liimatessa hyvinkin helposti, niin nuo pienet, kaulan ja otelaudan väliin asennettavat piikit pitävät sen mukavasti paikallaan.

Jos sulla on valmiiksi uritettu otelauta niin kannattaa tarkistaa niiden nauhaurien kohtisuoruus otelaudan kylkiin nähden sekä otelaudan leveys (onko sama molemmista päistä?). Näissä voi joskus olla pieniä heittoja vaikka itse urat olisivatkin täsmälleen oikein.

------------

Vielä tuohon ensimmäiseen sen verran, että tuo lavan yläpinnan muotoon hionta kannattaa ehkä tehdä jotenkin muuten kuin nauhahiomakoneella. Sillä et todennäköisesti saa lapaa tasapaksuksi etkä pintaa suoraksi. Ja tuo telen otelaudan pään ja lavan yläpinnan yhdistävä kaarikin taitaa olla sen verran pienellä säteellä, ettei hiominen tavallisella nauhakoneella onnistu.
poppamies
09.09.2004 12:27:03 (muokattu 09.09.2004 12:28:16)

...Vielä tuohon ensimmäiseen sen verran, että tuo lavan yläpinnan muotoon hionta kannattaa ehkä tehdä jotenkin muuten kuin nauhahiomakoneella. Sillä et todennäköisesti saa lapaa tasapaksuksi etkä pintaa suoraksi. ...

Aivan. Sen saa parhaiten tehtyä jyrsimellä. Pitää vain varoa ettei jyrsi liian pitkälle satulaan päin että siihen pyöristykseen jää tavaraa.
Jiaster
09.09.2004 20:40:54

Koko kaulan reunoja...

Nyt tajusin ja taitaa se suoristaminen olla fiksua tehdä tuossa vaiheessa

Mä olen nyt tehnyt parin kaulan päiden "kolot" Bilteman (naurettavan halpojen) hiomarullien ja pylväsporakoneen avulla. Koneeseen kolmisentuhatta r/min vauhtia ja hiomaan. Käy suht nopeasti, joskin pidempi rulla helpottaisi hommaa.

Nuo ei ollut tosiaan pahan hintaisia. Taidanpa laittaa tilaukseen. Tuolla näkyi olevan 50 mm pituinen sarja kanssa, eikö siinä jo ole riittävästi pituutta?

No mä olen käyttänyt kaulan keskilinjaa sekä, tapauksesta riippuen, jompaa kumpaa otelaudan päistä...

Näin se varmaan on tehtävä

Jos sulla on valmiiksi uritettu otelauta niin kannattaa tarkistaa niiden nauhaurien kohtisuoruus otelaudan kylkiin nähden sekä otelaudan leveys (onko sama molemmista päistä?). Näissä voi joskus olla pieniä heittoja vaikka itse urat olisivatkin täsmälleen oikein.

Täytyy ottaa tuokin juttu huomioon.

Vähän aloin miettimään myös sitä että, jos tekisi ne uratkin itse, kun vielä ei ole tuo otelauta hankittuna. Eihän se sahaaminen itsessään niin vaikeaa voi olla ja ajan kanssa ne nauhan kohdat saa kyllä merkattua oikeille paikoille.

Jos tekisi nuo urat itse, niin ehkä tuota järjestystä kannattaisi muuttaa varmaan niin, että vetäisi otelaudan ja kaulan reunat suoraksi, liimaisi otelaudan kiinni ja sitten sahaisi urat. Jos olisi pieni jiirisaha sopivalla terällä (mikähän on muuten sopiva urasahan terän leveys?), niin reunaan tukemallahan saisi helposti suoran. Vai millaisia patentteja olette tehneet tuota urien sahausta varten?

...Vielä tuohon ensimmäiseen sen verran, että tuo lavan yläpinnan muotoon hionta kannattaa ehkä tehdä jotenkin muuten kuin nauhahiomakoneella. Sillä et todennäköisesti saa lapaa tasapaksuksi etkä pintaa suoraksi. ...

Aivan. Sen saa parhaiten tehtyä jyrsimellä. Pitää vain varoa ettei jyrsi liian pitkälle satulaan päin että siihen pyöristykseen jää tavaraa.

Täytyy miettiä kumpi sitten näyttää parhaimmalta vaihtoehdolta, kun ei vielä tiedä saako siihen nauhahiomakoneeseen tuollaista pientä hiomarullaa kiinni tms. millä saisi sen ennen satulaa tulevan pyöristyksen tehtyä.
vrajala
10.09.2004 10:59:10
Tuolla näkyi olevan 50 mm pituinen sarja kanssa, eikö siinä jo ole riittävästi pituutta?

Tota sarjaa mä tarkoitinkin. Niitä kaulan päitä pyöritellessä pidempikin kävisi, mutta noilla pärjää. Pitempiä kaipaisi myös yli 45 mm vahvojen kitaroiden kylkien hiontaan.

Jos tekisi nuo urat itse, niin...

Noissa kitaranrakennuskirjoissa (esim. Melvyn Hiscockin Make your own electric guitar) on ihan hyviä vinkkejä ja jigin rakennusohjeita tuohon hommaan. Työn saa kyllä tehtyä ihan pelkästään hyvän sahan ja kunnon suorakulman avulla. Hyvä yleissaha nauhahommiin on sellanen 0,6 mm paksu, joten ei taida jiirisahoilla onnistua tuo.
Snowblind
10.09.2004 12:07:36

Kaulojen rakennuksesta puheenollen..
Miten kannattaisi kotikonstein kaulalankku suoristaa (nyt siis vielä hieman kierona) kun oikohöylää ei ole käytettävissä. Sähköhöylää ja muuta perusvempainta löytyy kyllä.
"You can take the man out of the 80's, but you can't take the 80's out of the man."
Jiaster
10.09.2004 12:38:57

Noissa kitaranrakennuskirjoissa (esim. Melvyn Hiscockin Make your own electric guitar) on ihan hyviä vinkkejä ja jigin rakennusohjeita tuohon hommaan. Työn saa kyllä tehtyä ihan pelkästään hyvän sahan ja kunnon suorakulman avulla. Hyvä yleissaha nauhahommiin on sellanen 0,6 mm paksu, joten ei taida jiirisahoilla onnistua tuo.

Täytyy hankkia tuollainen saha. Ei taida tosiaan jiirisahaan saada noin ohutta terää. Tuon kirjan sain onneksi kirjastosta varattua.
poppamies
10.09.2004 12:55:02

... yleissaha nauhahommiin on sellanen 0,6 mm paksu, joten ei taida jiirisahoilla onnistua tuo.

Olen kyllä nähnyt eräällä "Pelle Pelottomalla" jiirisahasta tehty nauhasaha. Toimi loistavasti. Sillä on varmasti tähän päivään mennessä tehty kymmeniä otelautoja. "Pelle Peloton" oli vain yksinkertaiseti hionut terästä sen verran pois että siitä tuli justiin sopiva. Jiirisaha oli tuollainen järeä valumetallinen "kiinteällä" sahalla. Jos on tarkoitus tehdä enemmänkin otelautoja niin voisi jopa olla yks parhaimpia vaihtoehtoja.
Toinen yhtä "viimeisen päälle" keino on pienois sirkkeli 0,6 mm terällä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)