Muusikoiden.net
25.07.2014
Fender | All-new Rumble™ Bass Series Amps 

Musiikkibisnes »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Omakustanteen tallennuslupa
1
kanka
10.03.2010 12:32:23 (muokattu 10.03.2010 12:33:50)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olemme bändini kanssa (kaksi jäsentä Teoston asiakkaita) julkaisemassa omakustanne-ep:tä, painos 200kpl ja kaikki biisit omia, joten tallennuskorvauksilta pitäisi Teoston sivujen mukaan välttyä. Silti ilmeisesti joku tuottaja pitää äänitteellä olla. Tuleeko tuottajaksi siis merkitä koko bändi vai joku yksityishenkilö?

Entä tuo Tuottajan äänitteelle antama tunnus, jolla äänite rekisteröidään NCB:lle. ? Voiko tuon siis keksiä tässä tapauksessa itse päästään?

Levyyn tulevat merkinnät:

Teoston sivujen mukaan siellä pitäisi olla Teosto ja NCB logot, tuottajan tiedot ja "all rights reserved" -teksti. Näiden lisäksi pitäisi olla raitojen kestot ja yksityiskohtaiset tekijätiedot biisikohtaisesti..? Olen katsellut kymmeniä levyjä läpi, ja harvoista on löytynyt muuta, kuin "all music by.." tms. teksti, eikä raitojen kestojakaan ole kaikkiin merkitty. Joten onko nuo Teoston ohjeet enemmänkin sellaisia ohjeita, kuin välttämättömiä pakkoja?

Entä ISRC-koodit, eikai niitäkin ole pakko hankkia tällaisessa hommassa, kun ei nuo biisit kuitenkaan tule missään soimaan..?

Jabe
11.03.2010 09:21:36 (muokattu 11.03.2010 09:27:12)

Jos ette halua maksaa mitään maksuja, ettekä tehdä levynkanteen merkintöjä, ettekä hankkia IRSC-koodeja, ettekä usko että musa missään soi, niin kannattaako sitten levyä sen kummemmin julkaista? Ehkä kantsis tehdä vaan demo-CD?

Jos kuitenkin haluatte ihan oikeesti julkaista levyn, niin sitten kyllä asiaa on mielestäni tälläkin palstalla aika mittavasti puitu, ja ohjeita annettu:

http://muusikoiden.net/keskustelu/threads.php?c=2

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=2&t=27035

Tästä oppaasta selviää melkeen kaikki:

http://www.teosto.fi/teosto/websivu … e7/$FILE/ATTYMCC5/Tuottajanopas.pdf

kanka
11.03.2010 11:14:11

Kyllä ne viralliset setit sinne laitetaan kun kerta Teoston asiakkaita ollaan, mutta olen vain pihalla, että mitä sinne nyt oikeasti täytyy laittaa. Olen kyllä kahlannut nuo sun linkkisi läpi ja koulussakin on teostoasiat opetettu, tämä nyt vain on tällaista hapuilua. Eikai tässä muu auta, kuin täyttää lomakkeet ja katsoa tuleeko bumerangina takaisin.

Jabe
11.03.2010 14:56:50 (muokattu 11.03.2010 15:10:43)

Kyllä ne viralliset setit sinne laitetaan kun kerta Teoston asiakkaita ollaan, mutta olen vain pihalla, että mitä sinne nyt oikeasti täytyy laittaa. Olen kyllä kahlannut nuo sun linkkisi läpi ja koulussakin on teostoasiat opetettu, tämä nyt vain on tällaista hapuilua. Eikai tässä muu auta, kuin täyttää lomakkeet ja katsoa tuleeko bumerangina takaisin.

Ok, koitan jeesata. Katsotaas.

Silti ilmeisesti joku tuottaja pitää äänitteellä olla. Jep, näin on.

Tuleeko tuottajaksi siis merkitä koko bändi vai joku yksityishenkilö?
Tuottajan pitää olla joku "oikeudellinen yksikkö" elikkäs henkilö tai yritys. Bändi sinänsä ei voi olla tuottaja. On kuitenkin mahdollista tehdä yhteistuotantoja. Itse muistan ainakin tehneeni yhden semmoisen. Siinä oli kaksi yksityishenkilöä. Siitä tehtiin ilmoitus Gramexiin.

Käytännössä: voi mennä vähän hankalaksi jos tuottajia on kovin monta. Ehkä olisi selkeämpää sopia että tuottaja on yksi henkilö. Hän sitten hankkii Gramexista itselleen tuottajatunnuksen, ja on sen äänitteen taloudellinen tuottaja.

Mutta jos haluat vielä selvittää yhteistuotannon mahdollisutta niin kysy toki suoraan Gramexista; soita sinne: "Voiko tehdä viiden henkilön yhteistuotannon? Jos voi, niin millainen sopimuspaperi pitää tehdä? saako valmiin pohjan teidän nettisivuilta? Saammeko kaikille omat tuottajatunnukset, kiitos." Kyllä ne varmaan mielellään neuvoo.

Entä tuo (äänitteen tunnus) Voiko tuon siis keksiä tässä tapauksessa itse päästään?

Kyllä voit itte keksiä. Mutta joku logiikka siihen. Elikkäs joku tunnus, ja sitten juokseva numerointi. Esim. mun eka omakustannesinkku tais olla Jabelius01, toinen Jabelius 02 jne.

Levyyn tulevat merkinnät:

Teoston sivujen mukaan siellä pitäisi olla Teosto ja NCB logot, tuottajan tiedot ja "all rights reserved" -teksti. Näiden lisäksi pitäisi olla raitojen kestot ja yksityiskohtaiset tekijätiedot biisikohtaisesti..? Olen katsellut kymmeniä levyjä läpi, ja harvoista on löytynyt muuta, kuin "all music by.." tms. teksti, eikä raitojen kestojakaan ole kaikkiin merkitty. Joten onko nuo Teoston ohjeet enemmänkin sellaisia ohjeita, kuin välttämättömiä pakkoja?

No ei varmaan oo "pakko", mutta kyllä kaikilla noilla merkinnöillä on pointti. Esim. ne tekijätiedot siihen merkitään siksi, että selviää kuka/ketkä on säveltäjä, sanoittaja ja sovittaja (d'uh!). Eli palaan tässä vähän siihen alkuperäiseen pointtiini: jos näillä asioilla ei ole teille mitään väliä, niin miksi sitten koko oikea julkaisu, eikä vaan demo ..? Mutta siis: en minä tiiä onko pakko, mutta nuin ne yleensä tehdään niikö tuossa oppaassa sanotaan. Miksi ette tekisi niin, jos levyn julkaisette?

Entä ISRC-koodit, eikai niitäkin ole pakko hankkia tällaisessa hommassa, kun ei nuo biisit kuitenkaan tule missään soimaan..?
Tähän en osaa taaskaan vastata että "onko pakko", en tiedä. Tuskinpa. Kyllä sen varmaan voi julkaista ilman ISRC-koodiakin. Kysy Gramexista (tai ÄKT:sta), jos haluat varman vastauksen.

Lopuksi, yleiskommenttina: älä pelkää puhelimen käyttöä. Soita Teostoon/Gramexiin/ÄKT:hen ja kysy neuvoa.

kanka
11.03.2010 17:24:39

Kiitoksia kovasti vastauksesta!

Tuottajan pitää olla joku "oikeudellinen yksikkö" elikkäs henkilö tai yritys. Bändi sinänsä ei voi olla tuottaja. On kuitenkin mahdollista tehdä yhteistuotantoja. Itse muistan ainakin tehneeni yhden semmoisen. Siinä oli kaksi yksityishenkilöä. Siitä tehtiin ilmoitus Gramexiin.

Käytännössä: voi mennä vähän hankalaksi jos tuottajia on kovin monta. Ehkä olisi selkeämpää sopia että tuottaja on yksi henkilö. Hän sitten hankkii Gramexista itselleen tuottajatunnuksen, ja on sen äänitteen taloudellinen tuottaja.

Mutta jos haluat vielä selvittää yhteistuotannon mahdollisutta niin kysy toki suoraan Gramexista; soita sinne: "Voiko tehdä viiden henkilön yhteistuotannon? Jos voi, niin millainen sopimuspaperi pitää tehdä? saako valmiin pohjan teidän nettisivuilta? Saammeko kaikille omat tuottajatunnukset, kiitos." Kyllä ne varmaan mielellään neuvoo.

Näin ajattelinkin, että helpoiten asia järjestyy jos tuottajia on yksi. Mua vaan hämää tuo Teoston sivuilla lukeva:
Jos julkaiset omaa musiikkiasi levyllä, sinut voidaan halutessasi vapauttaa normaalisti perittävistä tallennuskorvauksista.
Maksuttoman tallennusluvan saaminen edellyttää että:
1. Tuottaja ja tekijä(t) ovat sataprosenttisesti samat...

Näin ollen jos minä yksin olen tuottaja ja Teostoon merkityissä kappaleiden tekijätiedoissa on koko bändi, niin onnistuneeko homma..?

Mikä tuo tuottajatunnus siis on? Kävin rekisteröitymässä NCB:n palveluun, josta pystyy tallenneluvan hakemaan https://www.ncb.dk/E2EWeb/WebEpLogin.faces , mutta tuo ei ilmeisesti vielä riitä?

No ei varmaan oo "pakko", mutta kyllä kaikilla noilla merkinnöillä on pointti. Esim. ne tekijätiedot siihen merkitään siksi, että selviää kuka/ketkä on säveltäjä, sanoittaja ja sovittaja (d'uh!). Eli palaan tässä vähän siihen alkuperäiseen pointtiini: jos näillä asioilla ei ole teille mitään väliä, niin miksi sitten koko oikea julkaisu, eikä vaan demo ..? Mutta siis: en minä tiiä onko pakko, mutta nuin ne yleensä tehdään niikö tuossa oppaassa sanotaan. Miksi ette tekisi niin, jos levyn julkaisette?

Siis on näillä tietenkin väliä, ja tiedot on yksityiskohtaisesti ilmoitettu Teostoon teosilmoituksilla. Pahvitaskuun pakattavan EP:n kansiin vaan tuntuu melko mahdottomalta painaa erikseen kuuden biisin tietoja, kun melkein kaikissa kappaleissa on viisi tekijää. Useimmissa levyissä, joita omasta hyllystäni löytyy, lukee vain yksinkertaisesti "all music by _bändin nimi tähän_" tms. Onko tämä sitten Teostolle ok, sitä mietin..?

Lopuksi, yleiskommenttina: älä pelkää puhelimen käyttöä. Soita Teostoon/Gramexiin/ÄKT:hen ja kysy neuvoa.

Näinhän mun kait pitää toimia. :-)

Jabe
12.03.2010 09:54:17

Pahvitaskuun pakattavan EP:n kansiin vaan tuntuu melko mahdottomalta painaa erikseen kuuden biisin tietoja, kun melkein kaikissa kappaleissa on viisi tekijää. Useimmissa levyissä, joita omasta hyllystäni löytyy, lukee vain yksinkertaisesti "all music by _bändin nimi tähän_" tms. Onko tämä sitten Teostolle ok, sitä mietin..?

Joo, ymmärrän nyt mitä tarkoitat. Kyllä niitä voi levyn kanteen lyhennelläkin, jos teosilmoituksessa on sitten kuitenkin täsmälliset tiedot. Itse asiassa, mun (levy-yhtiön julkaisemassa) albumissakin taitaa lukea sisäkannessa jotenkin niin, että kaikki laulujen san. & säv. (munnimi), ja kaikkien laulujen sov. (sovittajien nimet). Eikä siis joka biisissä erikseen sitä nimien litaniaa.

Mitä noihin omakustanteen tuottajahommiin tulee, niin joku muu osais varmaan vastata paremmin kuin minä. Kyllähän varmaan m.netissä on satoja bändejä, jotka ovat julkaisseet omakustanteen, ja siten tavalla tai toisella ratkaisseet asian (yksi tuottaja / yhteistuotanto ..).

Jabe
12.03.2010 10:05:12 (muokattu 12.03.2010 10:07:46)

Mikä tuo tuottajatunnus siis on?

Siitä on jo monta vuotta kun hankin omani, en muista niitä lomakkeita tms., mutta tuolta selviää perusidea: http://www.ifpi.fi/info/palvelut/kayttoohjeet

Elikkäs se tuottajakoodi tai tuottajatunnus on myös osa sitä ISRC-koodia. Yksi käytännön merkitys on kait se, että sillä voi tunnistaa kuka tai mikä on sen äänitteen tuottaja. Ja sinne ohjautuu siis tuottaja-Gramexit.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2014, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti